افزایش-میلیاردی-عواید-وزارت-مالیه-افغانستان

مسوولان وزارت مالیه از افزایش عواید خبرداده و می‌گویند که از آغاز سال جاری تا کنون ۱۵۶ میلیارد افغانی عواید جمع آوری شده است که نسبت به سال گذشته، افزایش ۱۱ میلیاردی را نشان می دهد.

به گزارش افغان نیوز: ولید تمیم، معین گمرکات و عواید وزارت مالیه امروز( یک‌شنبه، 19 عقرب) در نشست خبری گفت که هدف تعیین شده برای جمع آوری عواید در جریان امسال 188 میلیارد افغانی است که تا کنون 165 میلیارد آن جمع آوری شده است.

از سوی هم، معین گمرکات و عواید وزارت مالیه وجود فساد در گمرکات کشور را تایید کرد و گفت که تلاش جدی برای محو فساد در گمرکات کشور از سوی این وزارت جریان دارد.

آقای تمیم از افزایش عواید از سال 1384 تا به امسال خبر داده و گفت که جمع آوری عواید داخلی که شامل مالیات و جمع آوری گمرکات می‌شود، از سال 1384 تا کنون سیر صعودی داشته است و در سال گذشته 173 میلیارد افغانی جمع آوری شده است که این رقم گراف افزایش جمع آوری عواید را نشان میدهد.

معین گمرکات و وعواید وزارت مالیه گفت: « از آغاز پروسه انتخابات تا کنون در بازار تجارت یک ابهام به وجود آمده که کار و بار را در باز تجارت کساد کرده است و امیداوریم که با اعلام نتایج  انتخابات دوباره کار وبار تجارت رونق پیدا کند».

آقای تمیم گفت که وزارت مالیه برای یکسان سازی اجرات خود پروسه کود گذاری تعرفه‌ای و قیمت گذاری را آغا کرده است و در این پروسه تلاش شده است که برای مواد اولیه بجای چندین کد تعرفه‌ای یک کود مشخص تعین شود، تا جلو فساد گرفته شود.

او تاکید کرد که در بخش کارهای تخنیک هم اکنون نصب ترازوی‌های دیجتال در نمیروز و جلال‌آباد جریان دارد و این ترازوها به سیستم جمع‌آوری عواید وصل شده است. به گفته آقای تمیم این ترازو ها بدون دخالت شخص اوزان کالاهای تجارتی را که از بیرون وارد کشور می‌شود به مرکز گزارش ‌می‌دهد و این می تواند جلو فساد در گمرکات را بگیرد.

از سوی هم آمنه احمدی، رییس عمومی عواید وزارت مالیه گفت که ریاست عمومی عواید در 10 ماه مالی سال روان سعی کرده است که سهولت‌های بیشتر برای پرداخت و تصفیه مالیه را برای مالیه دهندگان ایجاد کند.

خانم احمدی تاکید کرد که از اهداف عمده این ریاست ایجاد سیستم جمع آوری عواید بود که این سیستم در 33 ولایت افغانستان تطبیق شده است. او گفت: « تمامی اجرات مالیاتی از طریق سیستم صورت می گیرد و هم اکنون احضارنامه‌ها، سنجش و پرداختی مالیاتی ما از طریق سستم صورت می گیرد».

رییس عمومی عواید وزارت مالیه گفت؛ 50 هزار شرکت تجارتی که از سال 1381 تا کنون برای فعالیت‌های مختلف از جمله جوزا حمل سلاح و پاسپورت تجارتی جواز فعالیت تجارت گرفته ولی فعالیت نداشتند جواز شان لغو شده است. او گفت که زیر نام شرکت‌های غیب یک طرزالعمل ساخته شده است که دیگر اجازه فعالیت به چنین شرکت‌ها داده نمی‌شود.

محمد عمر مومند، رییس عمومی گمرکات گفت که بیشتر عواید را افغانستان از گمرگ‌های هرات، جلال‌آباد، بلخ و در آخرین درجه نمیروز به دست‌ می‌آورد.

این همه در حالی است که هفته‌ای پیش شماری از نمایندگان مجلس از اخاذی‌ها در کمرکات کشور خبر داده و از و افزایش تعرفه‌ها بر شماری از کالاهای اولیه از سوی وزارت مالیه انتقاد کردند.

 

 

افزایش 11 میلیاردی عواید وزارت مالیه افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد