افزایش-واردات-نمک-طعام-و-غیرفعال-شدن-معادن-نمک-افغانستان

در کنار سایر معادن مهم و ارزشمند، چند معدن نمک نیز در افغانستان وجود دارد، اما در سال های اخیر با افزایش واردات نمک طعام از کشور های ایران و پاکستان، مردم و دولت به معادن نمک ارزش قایل نیستند.

به گزارش افغان نیوز: افغاستان یکی از غنی ترین کشورهای جهان است که با بیشترین معادن انواع سنگ ها، طلا، نقره، مس، ذغال سنگ و ده ها معادن دیگر را در خود جای داده است.

در این میان یک معدن نمک در ولایت فراه در غرب افغانستان وجود دارد که در سال های گذشته مردم از آن استفاده میکرد، اما در حال حاضر غیرفعال و بدون استفاده است.

شماری از باشندگان و اعضای شورای ولایتی فراه امروز دوشنبه ۱۹ قوس به خبرنگار افغان نیوز می گویند که ذخایر بزرگ نمک در این ولایت وجود دارد اما تاکنون وزارت معادن برای بررسی این ساحه نیامده و هیچ برنامه ای را برای استفاده و از این نمک روی دست ندارند.

عبدالصمد صالحی عضو شورای ولایتی فراه با بیان این مطلب تصریح کرد که این معدن در منطقه بیغاب ولسوالی پشت کوه قرار دارد که مردم و حتی مخالفان مسلح برای آن ارزش نداده و به عنوان معدن ان را نمی شناسند.

آقای صالحی افزود که در سال های گذشته مردم آن را به صورت غیر قانونی و غیر فنی استخراج میکردند که هیچ سودی را در پی نداشت.

این عضو شورای ولایتی فراه خاطر نشان ساخت که واردات نمک از کشورهای بیرونی باعث شده تا ذخایر بزرگ نمک داخلی کشور بی ارزش و به فراموشی سپرده شود.

وی همچنان گفت که در این اواخر مردم محل به شکل خودسرانه تصمیم گرفتند تا این نمک ها را به شکل فنی تصفیه و از آن برای تجارت های شخصی استفاده کنند.

صالحی علاوه کرد که در اختیار نداشتن دستگاه های تصفیه نمک و افراد مسلکی که در این زمینه توانایی لازم را داشته باشند باعث شد تا به توافق نرسند و منصرف شوند.

او اظهار داشت که اکنون نیز این ذخایر به دست مردم است و وزارت معادن برنامه ای در این زمینه روی دست ندارد.

در همین حال عبدالقادر متفی سخنگوی وزارت معادن از ایجاد اشتغال و سروی محل ذخایر نمک در ولایت فراه خبر می دهد.

آقای متفی می گوید که برنامه های تیم سروی و بررسی به این ولایت فرستاده خواهد شد تا جهت تصفیه و استفاده از این معدن کار کنند.

او اضافه کرد که تاکنون بررسی جهت تثبیت وجود معدن نمک در این ولایت کار نشده است اما ظواهر ساحه نشان می دهد که معدن نمک در این منطقه وجود دارد.

سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم علاوه کرد که بعضی معادن به دلیل ناامنی ها از چشم دولت پنهان مانده و هنوز وجود این معادن تایید نشده است.

متفی در ارتباط به تصمیم خودسرانه مردم محل برای استخراج معدن نمک ولایت فراه افزود در صورتی که ارگان های کشفی و امنیتی این افراد را شناسایی نمایند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

گزارش از حبیبه حبیبی

افزایش واردات نمک طعام و غیرفعال شدن معادن نمک افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد