افزایش-۳۰-درصدی-صادرات-قالین-دست‌باف-کشور

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که صادرات قالین دست‌باف و گلیم کشور در ۴ ماه نخست سال جاری، ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که صادرات قالین دست‌بافت کشور در ربع اول سال جاری نزدیک به ۲۶۰ متر مربع بوده که ارزش مجموعی  آن به ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار دالر می‌رسد. 

آخوندزاده افزود که آمار سال جاری، افزایش ۳۰ درصدی تولیدات وصادرات قالین دست‌بافت و گلیم را در کشور نشان می‌دهد. 

او بیان داشت که از آغاز سال جاری تا ماه سرطان به ارزش بیش از ۷ میلیون دالر صادرات قالین به کشورهای ترکیه، امریکا، امارات متحده عربی، ایتالیا و ازبیکستان صورت گرفته است. 

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در این گفتگو می‌گوید که صادرات قالین افغانستان در حال حاضر به کشورهای چین، ترکمنستان، هند و امارات متحد عربی از مسیر دهلیز‌ هوای صورت می‌گیرد و این وزارت در تلاش است تا با کشورهای پاکستان، ایران و دیگر کشورهای اروپایی نیز دهلیز هوایی را فعال نماید. 

عبدالمان حیدری، رییس اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که در پی تحولات سیاسی اخیر در کشور، شماری زیادی از شهروندان کشور به علت فقر، بیکاری، مسدود ماندن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران به قالین بافی روی آورده اند. 

حیدری درباره صادرات قالین‌ و گلیم کشور می‌گوید که در حال حاضر صادرات قالین و گلیم افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه و جهان از طریق دهلیزهای هوای و زمینی صورت می‌گیرد.

او از محدودیت‌های بانکی، بهای بلند مواد خام، عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، ویزا برای تاجران از جمله مشکلات عمده در صنعت قالین دانسته و از امارت اسلامی خواست که در این زمینه باید توجه جدی نماید. 

غلام علی جمشیدی، معاون هیات مدیره اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین در گفتگو با آژانس افغان نیوز از برگزاری نمایشگاه‌های تولیدات داخلی در کشور و بیرون از کشور طی دوسال سال گذشته ابراز خرسندی کرده و گفت که در این نمایشگاه‌ها اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین دست آورد و فروشات خوبی داشته اند. 

جمشیدی از امارت اسلامی خواستار برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر شده و گفت که یکی از راه‌های بازاریابی و معرفی کالاهای تولید شده داخلی به ویژه قالین، برگزاری نمایشگاه در سطح ملی و بین‌المللی است. 

او تاکید کرد که بیشتر خانواده‌ها از قالین وارداتی و ماشینی استفاده می‌کنند و شناخت از کیفیت قالین‌های دست‌باف داخلی ندارند و برگزاری نمایشگاه‌ها زمینه خوبی برای شناخت تولیدات داخلی از جمله قالین است. 

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که در سال ۱۴۰۱ خورشیدی تولیدات قالین دست‌بافت و گلیم کشور ۹۳۰ هزار متر مربع بوده که ارزش مجموعی پولی آن به ۱۹ میلیون دالر رسیده است. 

آنان گفته اند که صادرات قالین و گلیم در سال گذشته به ارزش ۲۲ میلیون دالر به کشورهای پاکستان، ترکیه، ایالات متحده امریکا، ازبیکستان و امارات متحده عربی صادر شده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

افزایش ۳۰ درصدی صادرات قالین دست‌باف کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد