افغانستان-خواستار-پیوستن-به-دو-پروژه-استراتیژیک-چین-شد

سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست می‌گوید که در مورد پیوستن افغانستان به دو پروژه استراتیژیک چین، مذاکرات جریان دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در مصاحبه با تلویزیون دولتی «سی جی تی ان» گفته است که افغانستان خواهان پیوستن به دو پروژه بزرگ «یک کمربند و راه» و «دهلیز اقتصادی چین و پاکستان» است.

عزیزی گفته است: «در مذاکراتی که با کشور چین داشتیم، خواستیم که افغانستان در [طرح] یک کمربند و یک راه و دهلیز اقتصادی چین و پاکستان شریک شود».

او افزوده که چین از راه پامیر افغانستان می‌تواند یک مسیر تجاری به سوی خلیج فارس ایجاد کند.

آقای عزیزی در این مصاحبه از چین خواسته که کار استخراج معدن مس عینک که قراردادش در سال 1387 امضا شد را بزودی آغاز کند.

او افزوده امیدوار است که شرکت‌های چینی به سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن افغانستان بپردازند تا منابع مالی برای مبارزه با فقرزدایی، در اختیار حکومت سرپرست قرار‌ گیرد.

طرح یک کمربند و یک راه که به نام راه ابریشم جدید نیز یاد می‌شود، مجموعه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بلندپروازانه چین است که در سال 2013 توسط شی جین پینگ، رییس جمهور این کشور راه اندازی شد.
هزینه این طرح بیش از یک هزار میلیارد دالر تخمین زده شده، از شرق آسیا تا اروپا را در بر می‌گیرد و به گفته تحلیلگران، چین با آن می‌خواهد نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در مناطق پهناور در آسیا، افریقا و شرق اروپا گسترش دهد.
دهلیز اقتصادی چین و پاکستان یکی از پروژه‌های بزرگ کمربند و راه در پاکستان است و در واقع پای چین را در سیاست و مناسبات خارجی پاکستان، به خصوص در رقابت با غرب و هند قوی کرده است.

گفتنی است که شرکت چینی برخلاف تعهدات خود با گذشت 14 سال تا هنوز کار عملی معدن مس عینک لوگر را آغاز نکرده‌است.

افغانستان خواستار پیوستن به دو پروژه استراتیژیک چین شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد