افغانستان-در-یک‌سال-بیش-از-میلیارد-دالر-صادرات-داشته-است

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که افغانستان طی یک سال به ارزش ۱ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دالر، کالا به ده کشور جهان صادرات داشته است.

به گزارش افغان نیوز؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز ( سه‌شنبه، ۸ سنبله) در نشست خبری گفت که در یک سال گذشته به ارزش 1میلیارد و ۳۶۴ میلیون دالر کالای تجارتی به ده کشور مهم جهان صادر شده است.

عزیز گفت که امسال برای نخستین بار زمینه انتقال کالاهای صادراتی هند از مسیر افغانستان - پاکستان به کشور ازبیکستان فراهم شده است.

او افزود که بر اساس تفاهم با کشورهای همسایه افغانستان، ۹۸ درصد کالاهای صادراتی کشور به چین و ۱۲ قلم کالاهای صادراتی به پاکستان، معافیت گمرکی دریافت نموده است.

عزیزی بیان داشت که برای جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های زیربنایی و انکشافی، شرکت‌های سهامی داخلی ایجاد گردیده و نزدیک به ۱۲۷ میلیون دالر امریکایی برای احداث پارک‌های صنعتی جذب گردیده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت که برای متقاضیان داخلی و خارجی بیش از ۶هزارو ۳۰۰ جواز تجارتی و سرمایه گذاری توزیع شده است.او تاکید کرد که برای انتقال مواد نفتی از مسیر ایران به افغانستان جواز اخذ شده و مشکل صدها موتر کالاهای صادراتی افغانستان در بندر واگه نیز حل گردیده است.

نورالدین عزیزی می گوید که کار ۹ پارک صنعتی آغاز، ۱۲ پارک صنعتی پلان و ۱۰ پارک صنعتی دیگر به مقام‌‌های حکومت سرپرست پیشنهاد گردیده است.

او گفت که بیش از ۲۷۲ هزار جریب زمین برای ۱۰۸ شرکت در ۱۰ پارک صنعتی پکتیا، خوست، میدان وردک، پروان، هرات، ننگرهار، لوگر، کابل و قندهار توزیع گردیده است.

مسوولان این وزارت  می‌گویند که عادی سازی تعاملات تجارتی و عقد تفاهم نامه‌های تجارتی و ترانزیتی با کشور های منطقه، کاهش محدودیت‌های انتقال پول و تسهیل روند خریداری مواد اولیه و تامین هماهنگی با کشورهای چین، پاکستان، ایران، قزاقستان، ترکمنستان، اوزبیکستان، ترکیه، مالیزیا، امارات متحده عرب و روسیه در خصوص تحکیم روابط، حل مشکلات تجارتی و ترانزیتی و جلب سرمایه گذاری از دست آوردهای مهم این وزارت طی یک سال اخیر می‌باشد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

افغانستان در یک‌سال بیش از 1 میلیارد دالر صادرات داشته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد