افغانستان-دومین-کشور-خطرناک-برای-خبرنگاران

نجیب شریفی مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید؛ سال ۲۰۱۶ خونبار ترین سال برای خبرنگاران در تاریخ رسانه‌های کشور بوده است و افغانستان در سال جاری دومین کشور خطرناک برای کارمندان رسانه‌یی در سطح جهان شناخته شد.

به گزارش افغان خبر؛ نجیب شریفی مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران امروز( پنج شنبه 30 جدی) در ارائه گزارش شش ماه بخش دوم سال جاری در مورد خشونت علیه خبرنگاران گفت؛ در سال جاری 101 مورد خشونت علیه خبرنگاران شامل قتل، لت و کوب، تهدید، تحقیر و مجروحیت خبرنگاران صورت گرفته است.

آقای شریفی گفت؛ در سال 2016 میلادی 13 خبرنگار به قتل رسیده و 88 مورد خشونت صورت گرفته است که از سوی گروه طالبان ده خبرنگار از بین برده شدند.

به اساس گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران؛ در سال جاری در کنار 13 مورد قتل خبرنگاران، 30 مورد لت و کوب، 35 مورد تهدید، 6 مورد مجروحیت و 17 مورد توهین علیه خبرنگاران صورت گرفته است.

شریفی بیان داشت؛ در شش ماه نخست سال جاری 47 مورد تهدید، خشونت و قتل خبرنگاران در کشور صورت گرفته است و در شش ماه دوم سال 34 مورد خشونت علیه خبرنگاران انجام شده که نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش خشونت علیه خبرنگاران را نشان می‌دهد.

به اساس آمار کمیته مصونیت؛ در سال جاری 64 درصد خشونت علیه خبرنگاران از سوی مقامات حکومت انجام شده و 15 درصد خشونت را طالبان مرتکب شده، زورمندان محلی 6 درصد و مسئولان رسانه ها 4 درصد خشونت را مرتکب شده اند.

شریفی افزود؛ به اساس گزارش خبرنگاران بدون مرز؛ افغانستان در سال جاری دومین کشور بعد از سوریه خطرناکترین کشور برای خبرنگاران بوده است.

مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران گفت؛ طالبان در ولایات محلی بالای رسانه‌ها فشار وارد می‌سازد تا خبرهای به نفع انها نشر کنند که این عمل گروه های مخالفین دولت نگران کننده است.

طیب بصیر یک تن از خبرنگاران گفت عامل اصلی افزایش خشونت علیه خبرنگاران عملی نشدن قانون است که چندین قانون در بخش رسانه ها توشیح شده اما هیچ کدام ان عملی نمیشود و حکومت هیچ گونه اراده در زمینه عملی سازی قانون ندارد.

بصیر بیان داشت؛ حکومت وحدت ملی تنها در شعار از خبرنگاران حمایت میکند و این درحالیست که در سال جاری بیشترین خشونت علیه خبرنگاران از سوی مقامات دولتی انجام شده است.

خشونت علیه خبرنگاران با گذشت هر روز بیشتر میشود، جنگ و عدم حمایت حکومت از خبرنگاران، و عملی نشدن قانون از عوامل است که افغانستان دومین کشور دارای بیشترین خشونت علیه خبرنگاران شمرده میشود.

افغانستان دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد