در-افغانستان-امن؛-درصد-بودجه-دولت-از-سیاحت-تامین-میشود

مسئولان شرکت‌های توریستی می‌گویند؛ از مجموع یک هزار شرکت سیاحتی در کشور به دلیل ناامنی ۹۵درصد آنها از فعالیت باز مانده اند.

حسین‌زی حسن‌یار منگل رئیس اتحادیه شرکت‌های توریستی و سیاحتی در مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر؛ افزایش ناامنی در کشور را عامل اصلی مسدود شدن 950 شرکت توریستی و سیاحتی بیان نموده گفت حکومت در زمینه تامین امنیت جهانگردان ناکام است.

آقای منگل گفت؛ در حال حاضر هیچ جهانگرد خارجی به افغانستان سفر نمی‌کند و دلیل اصلی آن  هراس  از ناامنی در افغانستان است. او افزود؛ در مدت 15 سال گذشته یک هزار شرکت توریستی و سیاحتی جواز فعالیت از وزارت اطلاعات و فرهنگ و حج اوقاف اخذ کرده اند اما در حال حاضر از این یک هزار شرکت تنها 50 شرکت آن فعالیت دارد که 950 شرکت به دلیل نبود جهانگرد به کار خود نقطه پایان گذاشته اند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های توریستی و سیاحتی بیان داشت؛ اگر حکومت زمینه حضور جهانگردان خارجی و داخلی را در کشور فراهم کند، از این طریق 50درصد بودجه دولت تامین خواهد شد.

منگل افزود؛ حکومت در مدت 15 سال گذشته هیچ برنامه‌ی برای سیاحان داخلی در ولایات کشور نداشته است و اگر زمینه سیاحت جهانگردان داخلی فراهم شود، مردم افغانستان علاقمند به بازدید از آثار باستانی و تاریخی کشور خود هستند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های توریستی و سیاحتی بیان داشت؛ افغانستان تاریخ مشترک با کشورهای اسلامی و مذهب بودایی دارد که  جهانگردان کشورهای اسلامی و بودایی مانند چین، کوریا، جاپان و ... میتوانند به این کشور سفر کنند و از آثار باستانی دیدن نمایند.

او افزود؛ تمام سفارت خانه های افغانستان در خارج کشور باید آگاهی دهی کنند و به خارجی ها اطمنان دهند که در شمار زیادی از ولایات کشور امنیت است و جهانگردان علاقمند هستند که سفر نمایند.

منگل گفت؛ ولایت بامیان برای مذهب بودایی جایگاه مکه (قبلگاه اسلام) را دارد و باید زمینه سفر جهانگردان خارجی به خصوص زمینه حضور جهانگردان از کشورهای آسیایی فراهم میشد که نشده است و حکومت هیچ برنامه یی تا هنوز برای جذب سیاحان در این ولایت نداشته است.

آقای منگل رئیس اتحادیه شرکت‌های توریستی و سیاحتی از حکومت میخواهد که زمینه حضور جهانگردان را به ولایات امن کشور فراهم کند و این کار سبب میشود که هزارها شهروند کشور صاحب اشتغال شود و عاید دولت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

خواست دیگر منگل از حکومت وحدت ملی این است که به تمام سفارت خانه‌های خارجی در کابل و نمایندگی های سیاسی در ولایات کشور از آثار باستانی کشور آگاهی دهی کند.

این درحالیست که داکتر کمال سادات معین و سرپرست وزارت اطلاعات گفت؛ معینیت سیاحتی و جهانگردی که در وزارت اطلاعات و فرهنگ موجود بود در چند سال اخیر غیر فعال شده است و این وزارت تلاش می‌کند که این معینیت را به زودی فعال نماید.

آقای سادات گفت؛ مشکلات در زمینه جذب توریزم به کشور تاریخی و باستانی وجود دارد اما وزارت اطلاعات و فرهنگ در سدد حل این مشکلات است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان داشت؛ این وزارت در سال جاری حدود ۳۴ میلیون افغانی از صنعت توریزم به دست آورده است و اگر امنیت در کشور فراهم باشد این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

در افغانستان امن؛ 50درصد بودجه دولت از سیاحت تامین میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد