افغانستان-را-صادراتی-میسازیم-بزرگترین-چالش-اقتصادی-نبود-بیلانس-صادرات-و-واردات-در-کشوراست

رئیس جمهورغنی میگوید که بیلانس نبودن صادرات و واردات در کشور بزرگترین چالش اقتصادی در کشور است و حکومت در تلاش است با همکاری سکتور خصوصی افغانستان را به یک کشور صادراتی تبدیل کند.

به گزارش افغان خبر: محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور روز پهار شنبه (19عقرب) در دیدار با نمایندگان شرکت‌های ساختمانی و صنعتی، نظریات و پیشنهادات شانرا را استماع کرد و از سرمایه گذاری آنها در کشور تشکری کرده، آن را نشانۀ باورمندی برای آیندۀ افغانستان دانست.

رئیس جمهور گفت، دو مشکل که میان دولت و سکتور خصوصی موجود است، وزارت امور شهرسازی راه های حل برای آن جستجو می نماید. او افزود: در بخش تولید و ساختمان سازی، کیفیت مسأله‌ی نهایت مهم می باشد، در صورتیکه به کیفیت توجه نشود به‌عکس‌العمل جامعه مواجه خواهید شد، و باید قیمت با کیفیت همخوانی داشته تا زمینۀ واردات فراهم نشود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که قراردادها باید در زمان معّین تطبیق گردد، زیرا بعضی قراردادها شش و حتا ده سال وقتگیر است، ضرورت است تا مشکلات مشخص و به گونۀ مشترک مورد ارزیابی قرار گیرد و برای حل آن فکر شود. او افزود که فضای اعتماد میان دولت و سکتور خصوصی ایجاد شده، اما این کار شیوۀ رسمی دارد که همراه تان شریک میگردد.

رئیس جمهور اضافه کرد که سکتور خصوصی افغانستان باید بررسی شود که کدام شرکت چه قسم ظرفیت ها را دارا می باشد، از پیشرفت شرکت های ساختمانی و صنعتی برداشت میشود که کارها چه اندازه با معیارهای بین المللی مطابقت دارد.

رئیس جمهور غنی فاصله بیلانس میان واردات و صادرات را از فقر و فساد خطرناکتر و آنرا حالت نا مناسب دانسته گفت، پیش از این در افغانستان مفکورۀ صادراتی وجود نداشت، تلاش ما اکنون این است که افغانستان به یک کشور صادراتی مبدل شود.

او افزود که  ما برای شرکت های افغانی نسبت به شرکت های بیرونی 25 فیصد ترجیح داده ایم، اما آنها نیز باید تلاش ورزند که بالای کیفیت تمرکز کنند و معیارهای جهانی را در نظر گیرند.

محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که با ازبکستان در داد و ستود پیشرفت های خوبی نموده ایم و در راستای سرمایه گذاری برخی راه ها گشایش می یابد که در آینده رخام و مرمر از طریق آسیای میانه به چین و کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

او افزود که افغانستان در بخش های زیربنا مانند، تولید انرژی برق، سرک و خط آهن برنامه های دارد که در ۴۰ سال دیگر در این بخش ها سرمایه گذاری جریان خواهد داشت و در آینده منبع بزرگ عایدات افغانستان از انرژی برق خواهد بود.

رئیس جمهور اظهارداشت، در بخش سرمایه گذاری داخلی مشاوریت خاص ایجاد می گردد، تا از این طریق سرمایه گذار داخلی تشویق شده و تجار ما به یک سرمایه گذار تجارتی مبدل گردد.

او گفت که در بخش تولیدات سیاست حمایوی وجود دارد، و میخواهم این را به نسل بعد انتقال دهم و همانند میثاق ملی شهروندی، میثاق ملی اقتصادی را ایجاد نمایم.

سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهر سازی، از برگزاری موفقانه کنفرانس دو روزۀ ملی شهری یاد کرده گفت، در این کنفرانس در بخش صنعت، تولید و ساختمان سازی دستآوردهای خوبی داشتیم.

او افزود که طی دو روز دستآوردهای یک ساله را با مردم شریک نمودیم و انتظار میرود سال آینده در عرصه های مصوونیت شهری، امور ساختمانی و انکشافی دستآوردهای بیشتری داشته باشیم.

شیرباز کمین زاده رئیس اتحادیۀ صنعت کاران، ضمن معرفی فابریکات تولید مواد ساختمانی، از رئیس جمهور تشکری کرد، که به گونۀ بی سابقۀ از صنعتکاران حمایت نموده است.

به گفتۀ او، دشمنان افغانستان میخواستند که کشور را در بخش صنعت وابسته و نیازمند نگهدارند، اما از اثر توجه رئیس جمهور به تولیدات داخلی، در زمینه های مختلف به سوی خودکفایی روان هستیم.

کمین زاده گفت، اکنون در سراسر کشور ۱۸ فابریکه ذوب آهن و ۲۳۰ کارخانه و همچنان در مناطق مختلف کشور صنایع با کیفیت رخام و مرمر موجود می باشد.

به گفتۀ او در زمینۀ تولید وسایل برقی در ولایت هرات سرمایه گذاری افزون صورت گرفته است، که در آن کیبل ها و سویچ ها تولید میگردد و در داخل، بازار خوبی دارد.

کمین زاده اضافه کرد که افغانستان در بخش تولید گچ خودکفا شده است و از حکومت خواست از تولیدات استفاده نماید تا مردم نیز تشویق شوند.

نعیم یاسین رئیس اتحادیۀ شرکت های ساختمانی از شرکت های مشهور ساختمانی که در امور ساختمانی تجارب و دستآورد دارند یاد کرده گفت، در سومین کنفرانس ملی شهری ۴۰ شرکت دعوت گردیده بود که تولیدات شان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

 او اضافه کرد: ما تلاش می ورزیم تا سروی را انجام دهیم که چگونگی استندرد و کیفیت تولیدات مشخص گردیده، بدانیم که چه مقدار و چه اندازه به فروشات موجود میباشد.

اما یکی از بزرگترین مشکل سرمایه گذاران رد افغانستان نبود امنیت است، یک نهاد تحقیق کننده جهانی افاغنستان را خطرناکترین کشور برای سرمایه گذاری در آسیا عنوان کرده است.

افغانستان را صادراتی میسازیم/ بزرگترین چالش اقتصادی نبود بیلانس صادرات و واردات در کشوراست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد