افغانستان؛-سرچشمه‌ی-آب-کشور-های-منطقه

افغانستان ۷۵میلیون متر مکعب آب در خود دارد اما در مدت ۱۵ سال گذشته برای مدیریت این مقدار آب برنامه‌ی روی دست گرفته نشده است.

به گزارش افغان خبر: استاد سید مسعود، کارشناس اقتصادی کشور میگوید؛ افرادی که در راس قدرت قرار دارند به منافع ملی کشور احترام ندارد و تا زمانی که منافع ملی نسبت به منافع شخصی ترجیح داده نشود افغانستان درست نمیشود.

استاد مسعود بیان میکند؛ هر از گاهی جامعه مدنی صدای خویش را  مبنی بر "آب افغانستان مدیریت نمیشود" بلند میکنند اما این برخورد جامعه مدنی نیز برای منافع ملی نیست بلکه برای گرفتن پروژه و منافع گروهی است.

مدیریت آب افغانستان فقر اقتصادی را نابود میکند

به گفته‌ی استاد مسعود اگر آب افغانستان به درستی مدیریت شود، تنها از عاید زراعت کشور 167 میلیون نفر میتواند تغذیه کند و صادرات به خارج کشور نیز داشته باشد اما آب مدیریت نمیشود و حکومت هیچ برنامه عملی در این زمینه ندارد.

او گفت؛ اراده حکومت افغانستان در دست خودش نیست و حرکاتی را که انجام می‌دهد غیر مسئولانه میباشد و هیچ گونه استراتیژی مشخص در زمینه رشد صنعت و زراعت ندارد و عملکرد بدون استراتیژِی کار به جای نمیبرد.

مسعود افزود؛ افغانستان بهترین موقعیت را برای زراعت دارد اما حکومت تشخیص کرده نمیتواند که در کدام موقعیت سرمایه گذاری کند و کدام محصول را در کدام مکان بکارند.

به گفته استاد مسعود؛ افغانستان نیازمند یک اقتصاد موتنوع است و مردم نباید تنها روی کشت و برداشت یک محصول تمرکز کنند بلکه باید محصولات متنوع را زرع کنند تا از این محصولات تمام نیازمندی مردم برآورده شود.

این استاده دانشگاه گفت؛ زمین های زراعتی و آب در کشور تنها در سه ماه سال مورد استفاده قرار میگیرد و این درحالیست که با کشت محصولات متنوع مردم میتوانند از زمین و آب در 12 ماه سال استقاده کنند اما وزارت زراعت و در مجموع حکومت چنین برنامه‌ی ندارند.

این در حالی است که حکومت وزارتی را تحت نام زراعت و مالداری ایجاد نموده تا در عرصه رشد زراعت فعالیت کند، از سوی هم برای بهره گیری از آب کشور وزارتی به نام "انرژی و آب" داریم، اما این ادارات تاکنون به صورت جدی کاری در زمینه رشد زراعت و مدیریت آب انجام نداده اند.

افغانستان؛ سرچشمه‌ی آب کشور های منطقه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد