اقتصاد-افغانستان-در-سال-روان-۳۰-درصد-افت-می‌کند

بانک جهانی، ضمن پیش بینی از افت ۳۰ درصدی اقتصاد افغانستان در سال روان، از بحران پناهندگی ناشی از آن هشدار داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ صندوق بین‌المللی پول، روز سه‌شنبه( ۲۷ میزان) با انتشار گزارشی گفت که افت اقتصادی در افغانستان سبب افزایش بحران پناهندگان می‌شود و کشورهای همسایه‌ این کشور، ترکیه و اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بر بنیاد این گزارش، توقف کمک‌های مالی جامعه‌ جهانی و مسدود شدن میلیاردها دالر دارایی‌های خارجی افغانستان در پی تسلط طا-لبان بر آن، اقتصاد وابسته به کمک این کشور با بحران شدید و تراز پرداخته‌ها مواجه شده است.

صندوق بین‌المللی پول گفته است که این موارد سبب بحران انسانی در این کشور خواهد شد. همچنین آشفتگی در افغانستان به ‌دلیل افزایش شدید مهاجران ممکن اثرات مهم اقتصادی و امنیتی در منطقه و فراتر از آن داشته باشد. 

در گزارش توضیح داده شده است که هجوم زیاد پناهندگان افغان می‌تواند باری را بر منابع عمومی در کشورهای میزبان‌شان وارد کند. این موضوع سبب می‌شود تا فشارهای بازار کار افزایش یابد و منجر به تنش‌های اجتماعی شود.

این درحالی است که با تسلط طا-لبان بر افغانستان، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است. 

همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دالر از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به ‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ بین‌المللی در مورد به‌ رسمیت‌شناختن طا-لبان توقیف کرده است.

بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان داده است.

اقتصاد افغانستان در سال روان ۳۰ درصد افت می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد