امضای-قرارداد-پروژه-انکشافی-به-ارزش-میلیون-افغانی

مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات با امضاء قرار داد ۲۲ پروژه انکشافی به ارزش ۶۹۱ میلیون افغانی در ده ولایت کشور می‌گویند که در حال حاضر ۶۸ درصد روستا نشینان افغانستان به سرک دستری دارند.

به گزارش افغان نیوز: محمد ناصر تیموری، رییس راه سازی روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات، امروز( سه‌شنبه، 31 سرطان) در برنامه امضای این قرار دادها گفت که روستا نشینان کشور در سال 2012 میلادی 52 درصد به سرک دسترسی داشتند و در حال حاضر به 68 درصد افزایش یافته است.

آقای تمیوری افزود که بر اساس استراتژی راه سازی روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات که سال گذشته از سوی رییس جمهور غنی منظور گردید، تا ده سال دیگر تمامی روستاهای افغانستان از طریق سرک‌های معیاری با مراکز شهرها وصل خواهد شد.

مجیب الرحمن کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات نیز در این برنامه گفت که کار عملی 52 پروژه انکشافی در چارچوب 119 قرار داد با در نظرداشت انکشاف متوازن در 21 ولایت کشور از آغاز سال مالی شروع گردیده است و قرار داد 22 پروژه‌ای آن به ارزش 691 میلیون افغانی برای ده ولایت امروز به امضا رسید.

به گفته وزیر احیا و انکشاف دهات، ارزش مجموعی 52 پروژه که کار عملی آن آغاز شده 2 میلیارد و 600 میلیون افغانی است که از بودجه ملی پرداخت می‌شود. آقای کریمی افزود که این پروژه‌ها ‌شامل 308 کیلو متر سرک روستایی و 12 پل در مسیر این سرک‌ها می‌باشد.

او گفت که با تطبیق 52 پروژه، بیشتر از 4 میلیون روز کاری برای مردم دهات کشور ایجاد می‌شود و دست‌کم 6 میلیون نفر از آن مستفید خواهند شد.

آقای کریمی تاکید کرد: «از مجموع این پروژه‌ها، ساخت 48 کیلومتر سرک آن که پامیر بدخشان را به چین وصل می‌کند، بسیار مهم و حیاتی است که با ایجاد این سرک، راه انکشاف پامیر نیز باز خواهد شد و روی زندگی مردم پامیر بدخشان و در کل روی زندگی مردم افغانستان تاثیر مثبت خواهد گذاشت».

وزیر احیا و انکشاف دهات بیان کرد که افغانستان با اعمار این سرک به گونه مستقیم به چین و چین به تاجیکستان وصل می‌شود که این امر افغانستان را به چهار راه ترانزیت کشورهای منطقه مبدل می‌کند.

به گفته آقای کریمی؛ بر بنیاد استراتژی این وزارت، پس از ده سال باید تمامی روستاهای افغانستان از طریق سرک‌ها به مارکیت وصل شود. او گفت: « تا سرک ایجاد نشود، انکشاف هم به دست نمی‌آید و زیربنای انکشاف بهتر، ایجاد جاده‌ها و سرک‌ها در روستاهای کشور است.»

این درحالی است که ناامنی‌ از جدی ترین چالش‌ها، سر راه تطبیق پروژه‌های انکشافی دولت در ولایت‌های کشور خوانده می‌شود و کیفت کار این پروژه‌ها نیز همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.

امضای قرارداد 22 پروژه انکشافی به ارزش 691 میلیون افغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد