انتخابات-در-افغانستان-راه-حل-نه؛-یک-معضل-است

محمد نعیم ایوب زاده می گوید: در تمامی کشور ها انتخابات به عنوان یک راه حل می باشد؛ اما درافغانستان پروسه انتخابات به معضل تبدیل شده که نه تنها راه حل چالش ها نست؛ خود یک معضل به حساب میاید.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: محمد نعیم ایوب زاده رییس تیفا امروز یک شنبه(8 حوت) در نشست خبری که به منظور آگاهی دهی و افزایش مشارکت نهادهای جامعه مدنی در نظارت از انتخابات برگزار شده بود گفت: انتخابات در شرایط فعلی کشور یک نیاز است و دولت باید زمینه برگزاری آن را در اولویت کاری خود قرار دهد.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تصریح نمود چالش ها در تمامی کشور های جهان وجود دارد اما دولت برای حل این مشکلات تلاش کرده می کوشد تا با جایگزینی افراد با صلاحیت تر بتواند بر معضلات خود فایق آید.

محمد نعیم ایوب زاده اظهار داشت، دولت در عرصه اختصاص بودجه، مسایل انتخاباتی طی دو سال عمر حکومت وحدت ملی هیچ اقدامی روی دست نگرفته و برنامه مشخص برای حل چالش های پیش آمده ندارد.

آقای ایوب زاده تاکید می کند افغانستان دیگر مانند گذشته مورد توجه جهان نیست و خود باید در تلاش رشد و توسعه کشور باشیم.

او همچنان افزود، نهاد های مدنی کوچک و بزرگی که شکل می گیرد جهت بهبود اوضاع داخلی دادخواهی می کند و دولت باید به این صدا ارزش قایل باشد.

رییس تیفا گفت:" انتخابات تنها مربوط کمیسیون مستقل انتخابات نه بلکه این پروسه باید ملی شود و همه طی یک مکانیزیم هماهنگ برای برگزاری انتخابات شفاف کار نماییم".

محمد نعیم اضافه کرد به حاشیه قرار دادن احزاب سیاسی از سوی دولت یک اشتباه است در حالی که جهان بر اینکه احزاب سیاسی نقش فعال و سازنده ای در سیاستگذاری ها دارد باورمند میباشد.

وی علاوه می کند ریاست جمهوری و ریاست اجراییه گفته اند که در سال آینده انتخابات برگزار خواهد شد اما جای تأمل است که بدانیم این دو رهبر حکومت وحدت ملی بر چه اساسی این اطمینان را به مردم داده درحالی که هیچ آمادگی از سوی حکومت برای برگزاری انتخابات روی دست ندارند.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان خاطر نشان ساخت که 30 میلیون دالر بودجه ای که برای برگزاری انتخابات گفته شده است یک مکتوب رسمی ندارد و فقط در قالب گفتار باقی مانده است.

آقای ایوب زاده با اشاره به این که هیچ نوع آسیب شناسی و هماهنگی با کمیسیون مستقل انتخابات از سوی دولت نشده و جای تعجب است که چرا دولت در چنین حالتی این گفته ها را مطرح نموده است.

از سوی هم رییس تیفا مداخله دولت و سیاسیون را در تصمیم گیری ها یک مشکل فرا راه برگزاری انتخابات می داند و تاکید می کند که تعدادی از کارکنان از سوی دولت تحریک می شوند تا انتخابات به تعویق بی افتد.

او هشدار می دهد در صورتی که ساختار امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود نداشته باشد انتخابات برگزار نخواهد شد.

انتخابات در افغانستان راه حل نه؛ یک معضل است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد