انتخابات-پارلمانی-باید-دوباره-برگزار-شود

همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان می گوید: انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ پر از تقلب بود؛ بنابراین باید نتیجه آن نیز باطل اعلام گردد و انتخابات جدید برگزار گردد.

به گزارش افغان نیوز: همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان در گفتگوی ویژه با خبرنگار افغان نیوز گفت: انتخاباتی پارلمانی پر از تقلب بود و باید نتیجه آن باطل اعلام گردد. نمایندگان کنونی تا زمانی که انتخابات پارلمانی شفاف و عادلانه دایر نگردد، به وکالت شان ادامه دهند.

معاون مجلس تاکید کرد: از آغاز حکومت وحدت ملی معلوم بود که اراده به برگزاری انتخابات پارلمانی شفاف و عاری از تقلب در افغانستان وجود ندارد و اعتراضات شدید نمایندگان پارلمان قبل از برگزاری انتخابات نیز مهر تایید بر ادعاها می گذارد.

به گفته‌ای معاون مجلس نمایندگان؛ از سوی هم برای همه معلوم است که در انتخابات پارلمانی قانون اساسی و قانون انتخابات نقض شدند و به خاطر همین مسئله اعضای کمیسیون های انتخاباتی به دادستانی معرفی شدند.

آقای همایون تاکید ورزید: نتیجه انتخابات پارلمانی 1397 باطل است و هر کسی که تلاش کند مهر تایید و مشروعیت بر این انتخابات بگذارد، در حقیقت جفا به حق ملت و قوانین نافذه کشور کرده است.

او افزود: کشورهای خارجی بر حکومت افغانستان فشار وارد می کنند تا نتیجه انتخابات پارلمانی هرچه زودتر اعلام شود؛ زیرا آنان میخواهند برای مردم ثابت کنند که دموکراسی در افغانستان نهادینه شده است، اما واقعیت خلاف این است.

همایون بیان داشت: باید انتخابات پارلمانی مجدد با انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده دایر گردد تا نماینده مردم به اساس رای حقیقی انتخاب شوند.

این درحالیست که هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور روز یک شنبه 5 حوت در یک کنفرانس خبری گفته بود که پس از اعلان نتایج نهایی ولایت های باقی مانده مجلس نمایندگان و معرفی شدن کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی تا 15 حوت سال جاری مجلس نمایندگان با وکلای جدید از سوی رئیس جمهور افتتاح می گردد.

معاون مجلس نمایندگان در جواب سخنگوی رئیس جمهور می گوید: تا هنوز نتایج انتخابات پارلمانی تعدادی از ولایت های زیاد اعلام نشده و سخنگوی رئیس جمهور  این گفته ها را از دل خود بیان کرده و از قانون آگاهی ندارد.

تا زمانی که انتخابات شفاف و عادلانه دایر نگردد، نمایندگان مردم مانند سه سال گذشته به کار شان ادامه میدهند و نمایندگان جدید با زور پول و تقلب به خانه ملت راه یافته نمی توانند.

همایون تاکید کرد: اگر مردم افغانستان از تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی آگاهی پیدا کننده، خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی دوباره خواهند شد و به گونه پر رنگ در این پروسه ملی اشتراک خواهند کرد.

این درحالی است که شماری از آگاهان به این باورند که کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته انتخابات مجلس نمایندگان را درست برگزار کند، از اینرو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا شش ماه دیگر ناممکن و با پیامدهای بدتر از انتخابات ۲۰۱۴ همراه خواهد بود.

انتخابات پارلمانی باید دوباره برگزار شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد