فهرست-ابتدایی-نامزدان-انتخابات-ریاست-جمهوری-منتشر-شد

کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را دیروز سه‌شنبه( ‌۱۶ دلو) نشر کرد.

 بر اساس آن‌چه که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده، محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله، محمدحنیف اتمر،‌ رحمت‌الله نبیل، احمدولی مسعود، عبداللطیف پدرام، غلام‌فاروق جیلانی،‌ گلبدین حکمتیار،‌ عبدالحکیم تورسن، سیدنورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، محمدشهاب حکیمی، فرامرز تمنا، محمدابراهیم الکوزی، نورالرحمان لیوال و شیدامحمد ابدالی در فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری راه یافته‌اند.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، هژده نفر برای تصدی کرسی ریاست جمهوری در انتخابات ۲۹ سرطان سال آینده در این کمیسیون نام‌نویسی کرده‌ بودند که همه‌ی این هژده نفر در فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری راه یافته‌اند.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آنان این فهرست را به کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌فرستند و باشنده‌گان کشور حق دارند که شکایات‌شان را در جریان ۲۴ ساعت پس از نشر فهرست در رابطه به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند.

مطابق به تقویم انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از رسیده‌گی به شکایات در روز سوم ماه حمل سال آینده تصمیمش را در رابطه با فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری،‌ با کمیسیون مستقل انتخابات در میان می‌گذارد.

آقای ابراهیمی افزود که آنان پس از بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی و مطابق تقویم انتخابات،‌ فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را در روز ششم ماه حمل سال آینده نشر می‌کنند. معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنان گفت که موضوع تابعیت دوم این نامزدان تا کنون روشن نشده است.

عبدالعزیز ابراهیمی،‌ معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تصریح کرد که آنان تا زمان نشر فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری فرصت دارند که موضوع تابعیت دوم این نامزدان را مشخص کنند. مطابق به تقویم انتخاباتی مهلت بررسی اسناد نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته به پایان رسید، اما کمیسیون مستقل انتخابات موضوع اعلام فهرست ابتدایی نامزدان را به خاطر روشن نشدن شهروندی دوم آنان معطل قرار نداد.

 معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آنان از وزارت خارجه‌ی کشور خواسته است که موضوع تابعیت دوم نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کند، اما این موضوع زمان‌گیر است و تا زمان اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روشن می‌شود.

بر اساس ماده ۶۳  قانون اساسی، کسی که نامزد تصدی کرسی ریاست جمهوری در انتخابات است، نباید تابعیت کشور دیگری را داشته باشد. حکم این ماده شامل معاونان وی نیز می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات نیز نداشتن تابعیت دوم را برای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، شرط قرار داده است.

فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد