انتقاد-واردکنندگان-محصولات-حیوانی-از-مسدود-شدن-واردات-گوشت-و-تخم-مرغ

اتحادیه واردکنندگان محصولات حیوانی از تصمیم شورای امنیت مبنی بر مسدود کردن واردات گوشت و تخم مرغ از ایران و پاکستان انتقاد کرده و می‌گویند: «این تصمیم بر اساس قانون و ضوابط گرفته نشده بلکه در آن فساد و روابط حاکم است».

به گزراش افغان نیوز: عبدالصمد نوری، عضو هیأت رییسه اتحادیه واردکنندگان محصولات حیوانی امروز( پنج‌شنبه، 8 حوت) در نشست خبری گفت که شورای امنیت بر واردات مرغ زنده، گوشت و تخم مرغ از ایران به گونه مطلق ممنوعیت وضع کرده است؛ اما بر واردات مصولات حیوانی از پاکستان فرق قایل شده و در فیصله خود واردات تخم نطفه‌دار و جوجه مرغ را استثنا قرار داده و اجازه ورادات به آن داده است.

شورای امنیت چندی پیش جهت جلوگیری و شیوع ویروس کرونا و حفظ مصونیت غذایی واردات مرغ زنده، گوشت و تخم مرغ را از بیرون  به ویژه ایران و پاکستان به داخل کشور، ممنوع قرار داد.

رییس اتحادیه واردکنندگان محصولت حیوانی این تصمیم شورای امنیت و ممنوع قرار دادن واردات محصولات حیوانی از ایران و استثنا قرار دادن بخشی از محصولات حیوانی از پاکستان انتقاد کرده و می‌گویند: «این مکتوت شورای امنیت نشان دهنده یک بام و دو هوایی است».

آقای نوری این فیصله شورای امنیت را مغایر طرزالعمل کمیته تخنیکی و مسلکی وزارت زراعت دانسته و گفت: «بر اساس کمیته تخنیکی و مسلکی وزارت زراعت در صورت که کشوری مبتلا به مریضی باشد کالاهای تجارتی نباید از آن کشور به کشور دیگر وارد شود؛ اما شورای امنیت ملی به ویروس زنده که جوجه مرغ و تخم نطفه‌دار است اجازه وارد شدن آن را از پاکستان داده است».

او تاکید کرد: در صورت که ویروس کرونا در یکی از این کشورها وجود نداشته باشد، باید برای تاجران اجازه واردات محصولات حیوانی به ویژه گوشت مرغ مورد نیاز کشور، داده شود.

سید احمد کوهدامنی، رییس شرکت کوهدامن و معاون اتحادیه ورادکنندگان محصولات حیوانی در این نشست گفت که هرچند واردات از بیرون به ضرر کشور افغانستان است؛ اما در حال حاضر که یک و دو روز می‌شود واردات تخم و گوشت مرغ از پاکستان و ایران مسدود شوده است، یک کریت تخم مرغ از 600 افغانی به 1 هزارو 200 افغانی رسیده است. او گفت: حکومت بدون این‌که مرزها را به روی واردات مسدود کند، تدابیر شدیدتر دیگر صحی و وقایوی بگیرد.

عصمت الله، رییس شرکت حشمت محب نیز در مورد آمار وزارت زراعت که گفته است 80 درصد در بخش تولید گوشت مرغ و 65 درصد در بخش تولید تخم به خود بسندگی رسیده است، گفت: «ماهانه بیشتر از 200 کانتینر گوشت و تخم مروغ از بیرون وارد کشور می‌شود و اگر افغانستان در بخش تولید گوشت مرغ 80 درصد به خوبسندگی رسیده، پس چرا این همه گوشت و تخم مرغ از بیرون وارد کشور می‌شود».

او افزود که حکومت باید زمینه بازار و رقابت سالم را میان تولید کنندگان و واردکنندگان گوشت و تخم مرغ فراهم نماید تا هم تولید کنندگان و هم وارد کنندگان گوشت و تخم مرغ مورد نیاز مردم افغانستان را در بازار با قیمت مناسب عرضه نمایند.

به گفته رییس شرکت حشمت محب هم اکنون یک کیلو گوشت مرغ وارداتی به 80 افغانی است و تولیدکنندگان گوشت مرغ وطنی تنها نیاز وزارت دفاع و داخله را فراهم می‌کنند نه از مردم افغانستان را.

انتقاد واردکنندگان محصولات حیوانی از مسدود شدن واردات گوشت و تخم مرغ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد