اولین-دهلیز-هوایی-میان-افغانستان-و-هندوستان-رسما-افتتاح-شد

دهلیز هوایی میان افغانستان و هندوستان به هدف افزایش داد و ستد تجارتی میان دو کشور امروز دو شنبه با حضور رئیس جمهورغنی افتتاح شد.

به گزارش افغان نیوز: در حال حاضر میزان داد و ستد تجارتی میان افغانستان و هندوستان سالانه 500 میلیون دالر است.

صدیق الله مجددی مسئول این دهلیز گفت که هدف از ایجاد این دهلیز هوایی حمایت از سکتور خصوصی و رشد تجارت میان هند و افغانستان است.

وی گفت که امروز دو شنبه (29جوزا) اولین پرواز تجارتی به سوی هند انجام میشود که گیاهان تجارتی را حمل خواهد کرد.

این پرواز 60 تن گیاهان طبی افغانستان را وارد بازار هند میکند که ارزش آن پنج میلیون دالر است و هفته آینده پرواز بعدی از قندهار صورت میگیرد.

در پرواز قندهار 40 تن میوه خشک افغانستان به ارزش دو میلیون دالر به هند انتقال داده میشود و این روند در هفته یک پرواز ادامه خواهد داشت.

قرار است تاجران در بدل حمل هر کیلو گرام کالای تجارتی شان 20 سنت دالر بپردازد، در حالی که این رقم در گذشته به 70 سنت در هر کیلو گرام میرسید.

خان جال الکوزی معاون هیئت مدیریه اتاق تجارت افغانستان نیز از این اقدام حکومت قدردانی کرده و این دهلیز هوایی را برای رشد تجارت کشور موثر دانست.

وی گفت که چندین مشکل ( نبود امنیت، فساد اداری، ترانزیت و عدم زیربنا) سر راه رشد تجارت کشور قرار داشت که با ایجاد این دهلیز هوایی بخشی از مشکلات تاجران حل می شود.

آقای الکوزی علاوه کرد که در کنار این دهلیز هوایی مشکلات ترانزیتی با کشور های ازبکستان، چین و ایران نیز حل شده است.

از سوی هم سفیر هند حمایت کشورش را از این دهلیز هوایی اعلام کرد.

رئیس جمهورغنی نیز گفت که کشور های منطقه که برای ما بحران خلق می کنند، بدانند که ما هر بحران را به فرصت مبدل میکنیم و تنها کشور های که در پی بحران زایی است ضرر خواهند کرد.

 

اولین دهلیز هوایی میان افغانستان و هندوستان رسما افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد