اولین-قطار-تجارتی-چین-در-روزهای-آینده-وارد-افغانستان-میشود

نخستین قطار باربری چین با ۸۴ کانتینر محموله‌ی بازرگانی تا پانزده روز دیگر وارد بندر حیرتان در ولایت بلخ می‌شود و با ورود این قطار میزان تجارت بین دو کشور نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش افغان خبر؛ این قطار پس از گشایش اولین خط آهن میان چین و افغانستان، از شهر نن تونگ ایالت جیانگ سو در شرق چین حرکت کرده است و با عبور از  قزاقستان و ازبکستان وارد بندر حیرتان در شمال افغانستان می‌شود.

بر اساس برنامه‌های تعیین شده، قرار است ماهانه دوبار قطار باربری چین وارد افغانستان شود. این خط آهن از جمله‌ی برنامه‌های افغانستان و چین به هدف ایجاد یک مسیر تجارتی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رییس جمهور چین طرح و به نام "یک کمربند – یک راه" نامگذاری شده بود.

مقام‌های کشور نیز این مسیر را یک فرصت تازه برای احیای راه ابریشم می‌دانند.

جانان موسی زی، سفیر افغانستان در چین گفته است که این خط آهن به هدف انتقال مستقیم کالاهای تجاری میان هر دو کشور راه‌اندازی شده است.

در همین حال صیام الدین پسرلی سخنگویی اتاق تجارت و صنایع کشور در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ افغانستان تجارت خوب با کشور چین دارد و آمدن لینقطار از چین میتواند زمینه رشد تجارت را در کشور فراهم کند.

به گفته‌ی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع کشور؛ لین قطار بین چین و افغانستان تنها برای واردات و صادرات اجناس تاجران افغان نیست بلکه این مسیر میتواند راه ترانزیتی برای کشور باشد.

آقای پسرلی می‌گوید؛ تاجران افغان خاطره خوش از کشور ازبیکستان ندارند و باید در آغاز کار یک تفاهم نامه بین چهار کشور به امضاء رسد که در آینده کدام جنجال در راه ترانزیتی بین چین، ازبیکستان، قزاقستان و افغانستان رخ ندهد.

پسرلی خاطر نشان میکند؛ کشور چین علاقمندی زیاد به استخراج معادن افغانستان دارد و با آمدن این لین زمینه استخراج معادن کشور نیز فراهم میشود. او افزود؛ چین نیازمند است که مواد خام در کشور خود تصفیه کند و با وجود این مسیر میتواند به سادگی مواد خام را به چین انتقال دهد و در انجا تصفیه نماید.

سخنگوی اتاق تجارت گفت؛ چین میخواهد از این طریق به تمام کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی صادرات داشته باشد.

او افزود؛ پاکستان سال ها مشکلات زیاد سد راه تاجران افغان ایجاد کرد که حکومت افغانستان در سال 2013 بلاخره دنبال راه بدیل گشت و این بهترین راه بدیل پاکستان می باشد.

پسرلی می‌گوید؛ افغانستان با پاکستان دو کشور همسایه است و روابطه این دو کشور هیچ وقت قطع نخواهد شد.

ظاهرن اجرای این خط آهن و راه‌اندازی پروازهای مستقیم میان دو کشور از جمله‌ی طرح‌های چین برای اجرای برنامه‌ی راه ابریشم نوین (یک کمربند – یک راه) است که افغانستان در آن نقشی مهمی خواهد داشت.

اولین قطار تجارتی چین در روزهای آینده وارد افغانستان میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد