ایران-و-ترکیه،-به-دنبال-سرقت-فرهنگی-افغانستان-هستند

شمار ازفعالان مدنی میگویند؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی مربوط همه جهان است. اما این بدان معنا نیست که زادگاهش نامعلوم و هر کشوری آن را به نام خود ثبت نماید. ایران و ترکیه با ثبت مثنوی مولانا به عنوان میراث فرهنگی مشترک شان در سازمان یونسکو، به دنبال سرقت فرهنگ و تاریخ افغانستان هستند

به گزارش آژانس افغان خبر: جمعی از فعالان مدنی و استادان دانشگاه در یک کنفرانس خبری که به همین دلیل برگزار شده بود چنین می گویند:” کشور های همسایه ایران و پاکستان همیشه درصدد سرقت آثار فرهنگی ما بوده و با دامن زدن تفرقه بین اقوام و جنگ با مخالفان می خواهند زمینه را برای سرقت شان مهیا نمایند”.

نجیب الله کابلی، رییس حزب مشارکت ملی افغانستان با ابراز تاسف از ثبت “مثنوی معنوی “اثر معروف مولانا جلاالدین محمد بلخی به عنوان میراث فرهنگی کشور های ایران و ترکیه در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد گفت: “مولانا مرد بزرگ تاریخی و فرهنگی از ولایت بلخ مربوط همه جهان بوده و افغانستان این مقام والای  مولانا بلخی را درک کرده او را با از خود خواندن کوچک و محدود به افغانستان نمی سازد”.

رییس حزب مشارکت ملی اضافه می نماید که ایران و ترکیه بدانند که عظمت مولانا مربوط همه دنیاست اما زادگاه وی همین بلخ باستان یکی از ولایات افغانستان می باشد.

او تاکید کرد: دولت به این مسئله توجه نماید و میراث فرهنگی کشور را به هیچ قیمتی به کشورهای دیگر ندهند بلکه از آنها با جان خود پاسداری نماید.

فردین فدایی. یکی از فعالان مدنی می گوید که خاموشی در برابر این گونه جفای ایران و ترکیه یک خیانت ملی محسوب می شود و سرقت فرهنگی نیز یک امر خطرناک برای فرهنگ آن کشور است.

او علاوه می کند بخش های سینما و فرهنگ و نیز شاعران در کشور به نهایت مشکلات به سر می برند؛ اما وزارت اطلاعات و فرهنک تا هنوز هیج گونه اقدامی نکرده است.

محمد اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه هشدار داد  که مولانا یک سرمایه ملی کشور ماست و هر کس بخواهد این میراث فرهنگی را از به نام خود ثبت نماید با مشت های متحد افغانها مواجع خواهند شد.

این استاد دانشگاه گفت: یونسکو زمانی که دست به چنین کاری زد باید با مردم افغانستان مشورت می نمود و این کاری نیست که به تنهایی و بدون مشوره با ملت ما صورت گیرد.

ناصر خسرو یوسفزی، رییس پیش گامان صلح می گوید این عمل زشت ایران یک سرقت نه بلکه تجاوز آشکارا در حق ملت افغانستان  بوده و هیچگاه قابل تحمل نخواهد بود.

این فعا۱۳۳۴۴۵۳۵_۱۹۹۹۳۴۰۴۰۴۰۱۳۱۴_۶۳۵۷۴۶۱۴۷۹۸۸۴۱۰۵۰۲۱_nلان مدنی  هشدار می دهند باید حکومت به این مسئله رسیدگی نماید در غیر آن به تظاهرات گسترده ای جامعه مدنی روبرو خواهد شد.

ایران و ترکیه، به دنبال سرقت فرهنگی افغانستان هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد