بازار-گرم-قاچاق؛-عامل-ورشکستگی-فابریکه‌های-ذوب-آهن-است

اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن افغانستان می‌گوید که قاچاق آهن آلات از کشور‌های همسایه باعث شده تا شماری از فابریکه تولیدی ذوب‌آهن ورشکست شوند.

به گزارش افغان نیوز: پرویز خواجه‌زاده، رئیس عمومی اتحادیه ذوب آهن افغانستان، امروز سه‌شنبه( 8، سرطان ) در یک نشست خبری گفت که روزانه هزاران تن سیخ گول از کشور‌های همسایه  به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. اگر جلوی این روند گرفته نشود، تمام فابریکات تولیدی ذوب آهن در کشور ورشکست خواهند شد.

آقای خواجه‌زاده افزود، «اکنون بیشتر محموله‌های آهن آلات زمانیکه از مدیریت گمرک اسلام قلعه خارج می‌شوند، برای طی مراحل قانونی به ریاست گمرک در شهر هرات برنگشته و در مسیر راه بار های خویش را تخلیه می‌کنند که این امر سبب فرار مالیات و کاهش در عواید ملی کشور شده است.»

وی تصریح کرد: « ورود محموله‌ها بدون محصول گمرکی، زمینه رقابت را در بازار های داخلی نیز برای فابریکات تولیدی ذوب آهن از بین برده است. به گفته او، چندین محموله در یک فورمه T1 در مدیریت گمرک اسلام قلعه می‌باشد و بدین سان زمینه برای قاچاق  بیشتر شده است.»


خواجه‌زاده گفت: سکتور ذوب آهن با وصف تمام مشکلات و چالش‌های که فرا راه آن قرار دارد، در عرصه رشد صنایع تولیدی ذوب آهن در افغانستان همواره تلاش کرده تا از یک جهت عواید ملی کشور رشد نماید و از جهت دیگر سبب فراهم کردن زمینه کار و کاهش فقر در کشور شود. اما متاسفانه قاچاق آهن آلات از کشور های همسایه باعث شده تا تمام فابریکات با ورشکستگی مواجه شوند.

در همین حال، عصمت الله وردک، معاون اتحادیه ذوب آهن افغانستان گفت که هزاران تن اموال به خصوص محموله‌های آهن آلات از بندر های اسلام قلعه، فراه، نیمروز و هرات بدون پرداخت محصول وارد کشور شده و به فابریکات تولیدی ذوب آهن ضربه بزرگی وارد نموده اند.

وی از حکومت خواست که جلو قاچاق آهن آلات را از کشور های همسایه بگیرد، در غیر آن تمام فابریکات تولیدی ذوب آهن سقوط خواهند کرد.

این درحالی است که فساد در گمرکات همواره یکی از چالش‌های موجود فرا راه صنعت کاران بوده است. اما متاسفانه حکومت تاکنون در امری جلوگیری از این روند ناکام بوده است.

بازار گرم قاچاق؛ عامل ورشکستگی فابریکه‌های ذوب آهن است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد