باشندگان-کشور-بیش-از-میلیون-افغانی-به-معارف-کمک-کردند

در کنفرانس امروز اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف کشور گفت که مردم افغانستان به شورای تحرک اجتماعی از ۱۲۱۱ میلیون افغانی برای پیشرف معارف کمک کرده اند.

به گزارش افغان خبر:  اسدالله حیف بلخی وزیر معارف امروز یک شنبه (9عقرب) در یک کنفرانس خبری گفت که بیشترین کمک از سوی ولایت های پر نفوس کشور صورت گرفته است وی میگوید 219 میلیون افغانی تنها از سوی ولایت هرات به شورای تحرک کمک گردیده است.

اقای حنیف بلخی، شورای تحرک اجتماعی را یک نهاد آگاه و پل مردم و معارف میگوید.

وزیر معارف کشور میگوید متاسفانه جنگ های داخلی از کودکان و دانش اموزان قربانی میگیرد و مانع رفتن آنها به مکتب میشود.

اقای بلخی گفت که در سال روان 700 مکتب بر روی شاگردان بسته بوده است که خوشبختانه شورای تحرک اجتماعی توانسته با پادرمیانی بزرگان قومی 140 مکتب را برای دانش آموزان دوباره باز نماید.

حنیف بلخی امار مکاتب فعال در کشورا 16278 باب میگوید که در آن بیش از 9232000هزار دانش آموز مصروف آموزش هستند که از این میان 5703000هزار دانش آموز ذکور و 3528000هزار تن دانش آموز خانم میباشند.

اقای بلخی گفت که برای هر بست ریاست معارف یک معاون زن در این ریاست ها به اساس حکم رئیس جمهور الزامی می باشد که امتحانات این معاونان گرفته شده و به زودی به بست های شان مقرر میشوند.

در همین زمینه ضیاالحق صافی رئیس شورای تحرک اجتماعی میگوید این شورا در تلاش نزدیک کردن مردم با معارف است وی از نهادهای کمک کننده " یونسف، دانشگاه نیویورک، کشور ناروی و نهاد آغا خان خواست تا در قسمت کمک به معارف بیشتر همکار باشند.
با این همه اقای ادیل خود، رئیس اداره یونسف در افغانستان میگوید دختران در جامعه یکی از اصلی ترین رکن می باشد به گفته رئیس اداره یونسف خانم ها نباید از نعمت درس و حقوق مدنی شان محروم باشند.

اقای ادیل میگوید که زنان با سواد بزرگترین تحول را در خانه و جامعه میاورد، وی میگوید یونسف در راستای کمک به اطفال، دختران و خانم ها متعهد است.

وی میگوید یکی از مسایل ضروری و حیاتی برای اطفال وسایل صحی میباشد که یونسف در این بخش نیز با معارف افغانستان همکار است.

این در حالی است که روز گذشته کنفرانسی در باره معارف تحت نام تحول معارف تحول افغانستان است برگزار شده بود که در این کنفرانس بیشتر روی چالش ها و ایجاد یک نظام مدون برای معارف بحث و تبادل نظر صورف گرفت.

باشندگان کشور بیش از 1200 میلیون افغانی به معارف کمک کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد