بانک-جهانی-میلیون-دالر-کمک-می‌کند

 بانک جهانی اعلام کرده است که ۱۶ میلیون دالر برای حمایت از تجارت‌های کوچک با تمرکز بر زنان و مشاغل تحت رهبری زنان در افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛  این بانک در اعلامیه‌‌ای که روز چهارشنبه(15 حمل) منتشر کرده، نوشته است که این کمک از طریق صندوق امانی تاب‌آوری افغانستان (ای‌آر‌تی‌اف) صورت می‌گیرد و مستقیماً به دفتر بنیاد آقاخان در امریکا پرداخت می‌شود.

ملیندا گود، رییس‌دفتر بانک جهانی در افغانستان گفته است: «حمایت از تأمین‌کنندگان مالی کوچک در افغانستان یکی از معدود گزینه‌های قابل اجرا در حال حاضر برای ارتقای دسترسی به منابع مالی در افغانستان و به‌ویژه برای زنان است».

 گود افزوده است: «هدف این پروژه تقویت بخش مالی کوچک در افغانستان است تا صاحبان مشاغل کوچک و مشاغل تحت رهبری زنان بتوانند به اعتبار مالی مورد نیاز برای بازسازی مشاغل خود، بازسازی زندگی خود و کمک به احیای بخش خصوصی دسترسی داشته باشند».

بانک جهانی عنوان کرده است که این کمک از «پروژه‌ی توانمندسازی تأمین مالی کوچک و شرکت‌ها برای تاب‌آوری و رشد» حمایت می‌کند.

این بانک افزوده است که از طریق این پروژه، قرضه‌های تجارت‌ کوچک که به‌دلیل شرایط اقتصادی به‌وجود آمده و پس از آگست سال ۲۰۲۱ پرداخت نشده، پرداخت می‌شود و از  این طریق به احیای تأمین‌کنندگان قرضه‌های کوچک در افغانستان کمک می‌کند.

 همچنین نقدینگی آن‌ها را افزایش می‌دهد تا دوباره به تجارت‌های کوچک منابع مالی فراهم کنند.

بانک جهانی می‌گوید: تمرکز این پروژه بر ۱۵ ولایت افغانستان، شامل ولایت‌های بدخشان، بغلان، بلخ، بامیان، دایکندی، فاریاب، هرات، جوزجان، کابل، قندوز، ننگرهار، پروان، سمنگان، سرپل و تخار خواهد بود؛ زیرا در این ولایت‌ها بنیاد آقاخان کار می‌کند و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ قرضه‌های کوچک فعال هستند.

بانک جهانی تصریح کرد: «بنیاد ضمانت اعتباری افغانستان» در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده است و «تلاش می‌کند تا با ارائه‌ی ضمانت‌های اعتباری و کمک‌های تخنیکی، دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط افغانستان به منابع مالی را افزایش دهد».

این در حالی است که دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد می‌گوید که  ۵۲ درصد نیازمندان کمک‌های بشردوستانه در افغانستان زنان و دختران هستند.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در ایکس نوشته است که در سال ۲۰۲۳ به هشت میلیون دختر و ۹.۲ میلیون زن کمک کرده است.

به گفته این سازمان، ۵۲ درصد افرادی که در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، زنان و دختران هستند.

به گفته‌ا‌ی اوچا در سال ۲۰۲۴ نیز از جمع ۲۳.۷ میلیون نفر که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، ۵۲ درصد آنان زنان و دختران هستند.

این دفتر خواستار حمایت از زنان و دختران افغانستان شده و گفته‌ است که آنان بیشترین تأثیر بحران در این کشور بر دوش می‌کشند.

با این حال رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان در ایکس نگاشته است که برای رهایی این کشور از وابستگی به کمک و فقر، سیاست‌های حکومت سرپرست علیه زنان و دختران معکوس شود.

امیری در ایکس نوشته است که افغانستان سالانه بیش از یک میلیارد دالر را از این جهت از دست می‌دهد.

با این حال مقام‌های امارت اسلامی افغانستان همواره وعده بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم را داده اند اما این وعده تا کنون عملی نشده است.

با این حال، سازمان جهانی غذا(wfp)می‌گوید که همزمان با کاهش فرصت‌های اقتصادی برای زنان در افغانستان، این سازمان برنامه‌های آموزش خیاطی برای زنان را در سراسر کشور به راه انداخته است.

این سازمان هدف از راه‌اندازی این برنامه‌ آموزشی را خودکفایی زنان در کشور عنوان کرده است و گفته است که این تصمیم همزمان با کاهش «فرصت‌های اقتصادی» برای زنان در افغانستان اتخاذ شده است.

 

 

بانک جهانی 16 میلیون دالر کمک می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد