باوجود-کمک‌های-جهانی-به-افغانستان،-فقر-هنوز-هم-قربانی-می‌گیرد

رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که صدها میلیارد دالر از سوی جامعه جهانی به افغانستان کمک شد؛ اما هنوز هم فقر یکی ازمشکلات جدی این کشور بوده و از میان مردم قربانی می‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز: سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان امروز(دوشنبه، 18 قوس) در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه فساد در کابل برگزار شده بود، گفت که فساد زمنیه را برای فعالیت بیشتر دشمنان فراهم کرده و سرمایه گذاری، فرار مالی و انسانی را در افغانستان فراهم کرده است. او تاکید کرد که وجود فساد مردم افغانستان را بر بنیادهای حکومتی بی باور و زمنیه بی عدالتی را در جامعه فراهم کرده است.

آقای افضلی افزود: "صدها میلیارد دالر از سوی جامعه جهانی به افغانستان کمک شده وهنوز فقر یکی ازمشکلات جدی این کشور است و ضعیت اقتصادی رو به رکو قرار دارد".

رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان گفت که قانون مباره علیه فساد و استراتژی ملی مبارزه علیه فساد اداری که از سوی حکومت وحدت ملی تدوین شده تنها به روی کاغذ باقی مانده و هیچ نوع گام های عملی برای تطبیق آن برداشته نشده است.

او تاکید کرد که برای مبارزه علیه فساد به یک اقدام ملی نیازمند است که در آن باید نهادهای مستقل در زمنیه محو فساد کار کند. به باور آقای افضلی، نهاد‌های مستقل عبارت از آن نهادهای است که وابسته به مداخلات سیاسی و زومندان نباشد و به گونه‌ای مستقل در زمنیه مبارزه علیه فساد کار کنند.

آقای افضلی افزود؛ افراد هستند که مانع کار نهادهای مستقل و جامعه مدنی در مبارزه علیه فساد اداری می‌شوند و عدم ایجاد کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری پس از یک سال تصویب قانون مباره عیله فساد، نشانگر واضح دست اندازی چنین افراد است که می‌خواهند این روند را به نفع سیاسی خود مدیریت کند.

پیری مایدون، سفیر اتحادیه اورپا در افغانستان در این مراسم گفت که فساد می تواند امنیت را تاثیر پذیر کرده و عرصه‌های مختلف اقتصادی از جمله سرمایه گذاری و تجارت را به مشکل جدی مواجه کند.

آقای مایدون از حکومت افغانستان خواست که کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری را ایجاد کند و افراد که در این کمیسیون گماشته می‌شوند باید بی طرف باشند.

مایدون افزود که اتحادیه اروپا افغانستان را در امر مبارزه علیه فساد اداری کمک خواهد کرد و سال 2020 میلادی یک سال مهم برای افغانستان است چون در این سال کشورهای کمک کننده در کنفرانسی حمایت‌های خود را بررسی و وضعیت افغانستان را مورد نظارت قرار می‌دهد.

مایکل لند جپسن، سفیر دنمارک در افغانستان گفت که فساد به دلیل اینکه بنیادهای یک جامعه و حکومت را تضعیف می‌سازد، یک زهری است که در آن نهادهای دولتی روز به روز کارکردش ضعیف‌تر می‌شود.

سفیر دنمارک مبارزه علیه فساد را زمان بر دانسته و گفت که مردم افغانستان از فساد گسترده در این کشور رنج می‌برد و فساد در افغانستان یک مشکل جدی است.

او افزود که در راستای مبارزه علیه فساد اداری باید تمام قوانین عملی شود و سیستم معافیت از بین برده شود و مبارزه علیه این پدیده در تمام سطوح حکومت افغانستان اجرا شود.

گلس لور، سرپرست سفارت انگلستان در کابل در این مراسم نگرانی خود را از عدم ایجاد کمیسیون مبارزه علیه فساد از سوی حکومت افغانستان اعلام کرده و گفت که فساد در ادارات دولتی روند خود کفایی افغانستان را به مشکل مواجه و کمک‌های جامعه جهانی به این کشور را آسیب می‌ رساند.

این در حالی است همه ساله پس از تصویب میثاق سازمان ملل متحد در راستای مبارزه علیه فساد از روز جهانی مبارزه علیه فساد در نهم دسامبر تجلیل می‌شود.

باوجود کمک‌های جهانی به افغانستان، فقر هنوز هم قربانی می‌گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد