بدری-بانک-مرکزی-توانسته-از-ارزش-پول-افغانی-محافظت-نماید

مقام‌های بانک مرکزی می‌گویند که در دو سال گذشته توانسته‌اند نرخ تورم را کنترول و از ارزش پول افغانی محافظت نماید. 

به گزارش افغان نیوز؛ هدایت‌الله بدری، سرپرست بانک مرکزی امروز ( چهارشنبه، ۶ قوس) در یک نشست خبری گفت که این بانک در دو سال گذشته توانسته است نرخ تورم را کنترول و با اجرای سیاست‌های پولی معقول از ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی محافظت کند.
او بیان داشت که درحال حاضر پول افغانی یکی از باثبات‌ترین واحدهای پولی در جهان است و ارزش آن افزایش یافته است.
سرپرست بانک مرکزی در این نشست افزود که این بانک روند توزیع بانکنوت‌های جدید و جمع‌آوری بانکنوت‌های مندرس را آغاز کرده است.
احمد جواد سداد، آمر سیاست‌های پولی بانک مرکزی در این نشست گفت که پول افغانی در سه ماه گذشته سال روان میلادی، ۹ درصد افزایش یافته و با ثبات‌ترین ارز در رتبه بندی بین‌المللی تبدیل شده است. او افزود که در سال جاری ارزش پول افغانی ۱۴ درصد افزایش یافته که بعد از کشورهای سریلانکا و کلمبیا به رتبه سوم جهان رسیده است. 
آقای سداد افزود که ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکای در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ۱۳.۳۶ افغانی و در سال روان نسبت به سال ۱۴۰۱ خورشیدی ۹.۷۴ افغانی افزایش یافته و این پیشرفت مورد توجه نهادهای بین‌المللی، موسسات مالی، بانکی و اقتصاددانان قرار گرفته است.
او بیان داشت که بانک مرکزی کشور توانسته است با حفظ ارزش افغانی نرخ تورم را در سال جاری از ۱۵.۳۲ درصد به منفی ۴.۸۶ درصد کاهش دهد. 
آمر سیاست‌های پولی بانک مرکزی می‌گوید که در حال حاضر شهروندان کشور می‌توانند از حسابات بانکی شان ماهانه از 3 هزار دالر و تا ۲۵۰ هزار افغانی پول برداشت نمایند.
به گفته‌ای آقای سداد، بانک مرکزی کشور در سال جاری بیش‌از ۸۰۳ میلیون افغانی بانک‌توت‌های مندرس را جمع‌آوری نماید.
او تاکید کرد که در خزاین بانک مرکزی بیش‌از ۴.۷ میلیارد دالر بانک‌نوت‌های مندرس وجود داشت که حریق شده است.
احمد ظاهر ناصرزی، آمر موسسات غیر بانکی بانک مرکزی در این نشست گفت که تاکنون این بانک برای ۱ هزارو ۷۶ شرکت جواز توزیع نموده و با همکاری وزارت داخله با افراد و نهادهای که جواز ندارند، برخورد قانونی 
مسوولان بانک مرکزی می‌گویند که این بانک در تلاش است تا وضعیت بانک‌های کشور را به حالت عادی در آورده و سکتور بانکی را به یکی از سکتورهای موفق برابر با معیارهای بین‌المللی مبدل نماید.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

بدری: بانک مرکزی توانسته از ارزش پول افغانی محافظت نماید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد