بر-تقویت-صنایع-داخلی-و-حمايت-از-سرمايه‌گذاری-در-کشورتاکید-گردید

درجلسه شورای وزیران ، وضعیت اقتصادی، تجارتی و چگونگی حمایت از سرمایه‌گذاران بررسی شد

براساس آخرین فیصلهٔ شورای وزیران این برنامه امروز چهارشنبه (25 حوت) با حضور وزرای اقتصاد، انرژی و آب، ترانسپورت و هوانوردی، معاون ارگان‌های محل، معاون وزارت تجارت و صنایع، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع، رییس اول سیاسی وزارت خارجه و رییس سرحدی این وزارت برگزار شد.

در نخست، محمد قربان حقجو معاون وزارت تجارت و صنایع در گزارش خویش از وضعیت تجارتی و اقتصادی کشور گفت که پس از بسته شدن بنادر پاکستان، بیشترین ضرر را پاکستانی‌ها متقبل شده‌ اند.

به گفته او، صادرات افغانستان به پاکستان روزانه 5 میلیون دالر و از پاکستان دوصد میلیون دالر می‌باشد.

معاون وزارت تجارت و صنایع برای حل بنیادی این مسئله ، تقویت گزینه‌های بدیل و تولیدات داخلی را پیشنهاد کرد.

سپس حمیدالله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی اظهار داشت که اخیرآ با مسدود شدن مرزهای پاکستان، عواید گمرگ ولایت‌های هرات، نیمروز و فراه 40 درصد افزایش یافته است.

او افزود که در حال حاضر تقویت تجارت و تبادلهٔ کالاها از طریق کشورهای آسیای میانه، ایران و ازبکستان بسیار مهم تلقی می‌گردد تا مشکل واردات و صادرات به صورت بنیادین حل شود.

همچنین اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری گفت که این وزارت برای خودکفایی سبزی‌جات کشور نیازمند 30 میلیون دالر می باشد تا به تعداد 2000 سبزه‌خانه و ذخیره‌گاه‌های پیاز و کچالو را ایجاد نماید. او دراین زمینه خواستار همکاری رهبری حکومت وحدت ملی شد.

در ادامه برنامه، خان جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع گفت که حکومت برای تقویت صادرات و واردات کالاها، سهولت‌های گمرگی را افزایش دهد؛ زیرا با این کار مبادلات تجارتی افغانستان با کشورهای ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد.

دکتور عبدالله عبدالله خطاب به نهادهای سکتوری تاکید کرد که تقویت مبادلات تجارتی و ترانزیتی با کشورهای ایران و ازبکستان بسیار حیاتی است تا مشکل ترانزیتی و تجارتی در طولانی مدت حل شود.

رییس اجراییه کشور به وزارت‌های سکتوری و نهادهای مسوول وظیفه سپرد که در زمینهٔ حمایت از سرمایه‌گذاران، تقویت صنایع داخلی، بررسی گزینه‌های بدیل، حل مشکل تراتزیتی و تجارتی اقدام لازم را روی‌دست گیرند.

در اخیر دکتور عبدالله عبدالله به مسوولان نهادهای ذیربط هدایت داد که در جلسهٔ مشترک تمام مسائل را بررسی نموده و گزارش دهند تا تصامیم لازم اتخاذ گردد.

بر تقویت صنایع داخلی و حمايت از سرمايه‌گذاری در کشورتاکید گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد