برای-تولید-برق؛-قیمت-هزار-مترمکعب-گاز-صد-دلار-تعین-شد

شورای عالی اقتصاد کشور در مورد تعین قیمت گاز افغانستان برای تولید برق بحث کرده و درنتیجه هزار مترمکعب گاز را به قیمت صد دلار نرخ گذاشت.

به گزارش افغان خبر: چندی قبل وزارت معادن و پترولیم کشور اعلام کرده بود که از معدن گاز شبرغان برق تولید می‌شود و این معدن برای سکتور خصوصی به داوطلبی گذاشته است.

روز سه‌شنبه( 2سنبله) شورای عالی اقتصاد کشور در مورد تعین نرخ قیمت گاز افغانستان برای تولید برق در کشور بحث کردند.

خلیل صدیق، رئیس د افغانستان بانک پیشنهاد کرد که به خاطر تقویت بازار داخلی، بهتر خواهد بود قیمت به افغانی تعیین گردد.

اما سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفت که پیشنهاد دادن معادل قیمت افغانی به دلار آمریکایی به خاطر این است که تجار افغان قادر به سنجش قیمت برق وارداتی باشد که نرخ آن به دلار تعین می‌گردد.

در اخیر جلسه با شنیدن پیشنهادها فیصله کرد که نرخ فی هزار مترمکعب گاز صد دلار تعین گردد و نرخ دلار به اساس قیمت ذکرشده در بودجۀ ملی محاسبه شود.

در حال حاضر افغانستان برق موردنیاز خویش را از کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان وارد می‌کند و بخش دیگر آن از برق‌آبی که دربندهای داخلی تولید می‌شود برآورده می‌گردد.

هرچند رئیس جمهورغنی در کنفرانس‌های خبری خویش بارها تذکر داده است که افغانستان توانایی تولید هزارها مگاوات برق را در داخل دارد و می‌تواند به کشور صادرکننده برق در منطقه تبدیل شود، اما این گفته‌های رئیس‌جمهور تا اکنون از عمل به دورمانده است.

در کنار برق‌آبی افغانستان توانایی تولید برق بادی در ولایت هرات و تولید برق گازی را در شمال کشور داراست.

برای تولید برق؛ قیمت هزار مترمکعب گاز صد دلار تعین شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد