برای-حل-اختلافات-حق-آب-در-افغانستان-از-روش-های-قانونی-استفاده-گردد

دفتر سازمان ملل در افغانستان اعلام کرده که اختلافات بر سر حقوق کلیدی آب در افغانستان از روش های غیر رسمی صورت میگیرد و باید قانون آب عملی شود.

به گزارش افغان خبر:به اساس گزارش تازه یوناما، روش های موثر و شفاف برای حل اختلافات بر سر حقوق کلیدی آب که  جهت رشد اقتصادی وجلوگیری از جنگ مهم است روی دست گرفته شود.

به گزارش تازه یوناما، تقاضا برای آب جهت رشد و انکشاف زراعت در افغانستان مهم است اما زیرساخت ها برای درست استفاده کردن از منابع آبی بر اثر جنگ ها تخریب و از بین رفته است همچنین وجودخشکسالی آسیب هایی را به جامعه روستایی افغانستان متحمل نموده است که این عوامل در اکثر موارد به اختلافات خطرناک بر سر حقوق آب منجر می شود.

دریک ارزیابی از چارچوب حقوقی حاکم بر آب و زراعت در افغانستان" می توان به اهمیت آب را در اقتصاد کشور پی برد.

اکثر جوامع روستایی به دسترسی مطمئین به منابع آبی برای رشد محصولات و تغذیه مواشی که برای حیات و معیشت شان حیاتی اند، وابسته می باشند.

نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما آقای تادامیچی یاماموتو گفت: " طوری که این گزارش با

وضاحت مشخص می نماید، خطرات که به اختلافات بر سر آب وابسته اند، بسیار بالا می باشند و حل این اختلافات بشکل صلح آمیز از اهمیت حیاتی برخوردار است".

در افغانستان برای حل اختلافات ناشی از آب از روش های رسمی و غیر رسمی کار گرفته می شود که شامل قانون آب از سال ۲۰۰۹ ، رویکرد و روش های معمول سنتی، همچنین اختیارات و صلاحیت دیرینه و احترام جوامع از متصدی های آب بنام میرآب می گردد.

گزارش یوناما توانسته نتایج یک مطالعه ساحوی را که جهت ارزیابی موثرمیکانیزم های حل اختلافات طراحی شده بود، ثبت

نماید.

همچنین پیشنهادات عملی را برای کمک به حل اختلافات بدون توصل به خشونت مطرح می نماید.

یکی از یافته های کلیدی گزارش این است که با وجود طرح جامع و مفصل تنظیم آب بر اساس قانون آب، استفاده کنندگان آب برای حل اختلافات شان بیشتر به میرآب ها روی می آورند و دلیل عمده این رویکرد موجودیت خلاء ها در حیطه قانون آب و ساختار های اداری مربوطه می باشد.

مایکل ای هارتمن رئیس بخش حاکمیت قانون دفتر یوناما گفته این یافته ها تائید می نماید که مشکل بر سر متن قانون نه، بلکه به نحوه تطبیق قانون بر می گردد" و به قول او "یوناما به تلاش خود برای کمک در تطبیق گسترده تر قانون آب ادامه خواهد داد".

 

برای حل اختلافات "حق آب" در افغانستان از روش های قانونی استفاده گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد