برای-سنگ‌های-قیمتی-مرکز-تجارتی-ایجاد-می-شود

شورای عالی اقتصادی کشور فیصله کرده است که برای تولید و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یک مرکز تجارتی ایجاد گردد.

به گزارش افغان نیوز: ارگ ریاست جمهوری گفته است که طرح ایجاد مرکز تجارتی احجار قیمتی و نیمه قیمتی توسط وزارت معادن و پترولیم به جلسه شورای عالی اقتصادی پیشنهاد شده است.

وزارت معدن گفته است که هدف از ایجاد این مرکز، رشد و ارتقای معدن‌کاری احجار قیمتی و نیمه قیمتی، ایجاد شغل از طریق معدن‌کاری، پروسس و تجارت سنگ های قیمتی، قطع، پالش، جلا دادن و نصب سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی روی زیور آلات می باشد.

به گفته مسوولان وزارت معدن، ایجاد هویت معروفBrand Name) ) برای احجار کریمه افغانستان، دریافت اسعار خارجی از درک فروش سنگ‌های قیمتی در بازارهای داخلی و خارجی، تقویت کنترول دولت و نظارت از معدن‌کاری و  بالا رفتن عواید مردم از دیگر اهداف این مرکز می باشد.

بر اساس اعلامیه ارگ، شورای عالی اقتصادی نیز فیصله کرده است که ضرورت واضح برای ایجاد چنین مرکز می‌باشد و باید در این مورد با سکتور خصوصی صحبت شود و شرایط نیز باید تعریف گردد.

شورای عالی اقتصادی همچنین، تاکید کرده که باید چنین مراکز در ولایات نیز ایجاد گردد تا از قاچاق احجار قیمتی و نیمه قیمتی جلوگیری شود.

افغانستان از معادن سرشار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار است، ولی قاچاق و معدنکاری غیر قانونی از چالش های اساسی فراه راه معادن می باشد که دولت در 16 سال گذشته موفق به کنترل آن نشده است.

همچنین در جلسه دیروز شورای عالی اقتصادی فیصله شده تا در خصوص میعاد قسط ها برای شرکت های مقروض وزارت های معادن و مالیه توافق صورت گیرد و نیز از طریق وزارت معادن با کمپنی‌ها در مورد زمان قرارداد مذاکره صورت گیرد و توقعات در قراردادها در مطابقت با قانون جدید واضح شوند.

رییس جمهور در این رابطه گفت که یک بررسی واضح از طرف نهادهای سومی صورت گیرد و در قسمت جریمه های شرکت ها باید یک فورمول واضح داشته باشیم.

آقای غنی گفته است، شرکت‌های که برای سرمایه گذاری تعهد کرده و بر تعهد خود عمل نموده اند، مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

همچنین، جلسه پس از بحث های همه جانبه فیصله کرده است تا قرارداد روند استخراج مواد معدنی (سنگ، جغل و ریگ) برای یکسال دیگر تمدید گردد.

برای سنگ‌های قیمتی مرکز تجارتی ایجاد می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد