برشنا-سال-گذشته-بیش-از-پروژه-به-امضا-رسید

مسوولان شرکت برق رسانی می‌گویند که در سال گذشته قراردادهای ۱۰۴ پروژه به‌ارزش بیش از سه میلیارد افغانی را به امضا رسانده و بیش از ۷۰ درصد کار پروژه کاسا -۱۰۰۰ تکمیل شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالرحمن رحمانی، رییس عملیاتی شرکت برق رسانی ( برشنا) روز سه‌شنبه ( 18 ثور) در یک نشست خبری گفت، بیش از ۷۰ درصد کار پروژه کاسا – یک هزار تکمیل شده است و به‌زودی کار‌های باقی‌مانده این پروژه به‌ارزش ۹۰ میلیون دالر آغاز خواهد شد.
آقای رحمانی افزود که بازسازی سب‌استیشن ولسوالی چمتال ولایت بلخ، تکمیل کار باقی‌مانده پروژه ۵۰۰ کیلوولت برق شبرغان - دشت الوان و ساخت و نصب سب‌استیشن نورالجهاد و انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت غزنی - قندهار از مهم‌ترین پروژه‌ها اند که در سال گذشته اجرا شده‌اند.
به گفته‌ای رحمانی کارهای سب‌استیشن والسوالی چمتال ولایت بلخ و سب‌استیشن چمتال که ظرفیت چهار میگاوات برق را دارد از بودجه‌ داخلی به ارزش ۶۸ میلیون افغانی تخمین شده و ساخته خواهد شد.
حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا در این نشست گفت که در سال سال گذشته خورشیدی حدود 5.6 میلیارد کیلووات ساعت برق از کشورهای همسایه خریداری و وارد شده است و قراردادهایی با ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران نیز انجام شده که در سال جاری 6.7 میلیارد کیلووات ساعت برق از این کشورها خریداری خواهد شد.
آقای میوندی افزود که شرکت برشنا در سال گذشته خورشیدی به ارزش ۱۰۵ میلیون دالر از ازبیکستان، ۷۱ میلیون دالر از تاجیکستان، ۶۴ میلیون دالر از ترکمنستان، ۴۸ میلیون دالر از ایران و از شرکت داخلی به ارزش ۳۶ میلیون دالر برق خریداری کرده است.
او بیان داشت که در سال گذشته خورشیدی قراردادهای ۱۰۴ پروژه به ‌ارزش بیش از سه میلیارد افغانی به امضا رسید و عواید و بدهی‌ها را از سال گذشته به‌گونه‌ی شفاف گردآوری شده و این شرکت برای جلوگیری از ضایعات برق نیز طرحی را مدنظر دارد.
مسوولان شرکت برق رسانی در این نشست تاکید کردند که در آینده نزدیک کار پروژه کاسا یک‌هزار را عملا آغاز خواهد شد و این شرکت در تلاش است تا سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را در بخش برق جلب کنند.
این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد برق مورد نیاز کشور از ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌شود و تنها ۲۰ درصد برق کشور از منابع داخلی تولید می‌شود.

برشنا: سال گذشته بیش از 100 پروژه به امضا رسید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد