بند-شاه-و-عروس-کمال-خان-به‌زودی-افتتاح-می‌شود

مسوولان وزارت آب و انرژی می‌گویند که کار ساختمانی بند شاه و عروس ولایت کابل و فاز سوم بند کمال خان تکمیل شده و به‌زودی به بهربردای سپرده خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب امروز ( شنبه، ۱۳ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که این وزارت در یک سال گذشته توانسته است که ۱۴۰ بند کوچک آبی را آغاز و از این میان ۱۱۷ پروژه ساختمانی تکمیل شده است.

آقای منصور افزود که برای جلوگیری از تخریبات سواحل دریای آمو در ولایت‌های مختلف شمال کشور، ۶ پروژه تحکیماتی راه اندازی شده بود که بیشتر از این پروژه‌ها تکمیل و یک تعداد از آن‌ها در حال حاضر تحت کار می‌باشد.

او بیان داشت که این وزارت در یک سال گذشته، توافقنامه چندین پروژه بزرگ از قبیل کار باقی مانده سب ستیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی، لین ۵۰۰ کیلو ولت انتقال برق از دشت خواجه الوان الی ارغندی کابل و پنج پروژه سب ستیشن‌ها و لین‌های انتقالی وابسته به این پروژه را با شماری از سرمایه‌گذاران داخلی به امضا رسانده و کار آن‌ها عملاً آغاز شده است.

سرپرست وزارت آب و انرژی می‌گوید که برخی بند‌های آبی که در زمان جمهوریت شروع به کار کردنده بودند اما؛ ناقص مانده بودند، ازسوی حکومت سرپرست تکمیل که از این میان فاز سوم بند کمال خان از آن بندهایی است که کارهای نهایی آن صددرصد تکمیل و کار بند شاه و عروس کابل در حال تکمیل شدن است.

به گفته‌ای منصور ا.ا در تلاش است تا به‌زودی کارساخت بندهای آب شیندند هرات، کوکچه سفلی تخار، زردآلوی غزنی وباغ دره کابل را آغار نماید و مشکل کم‌آبی را در پایتخت و ولایت‌های کشور کاهش دهد.

این مقام وزارت انرژی و آب، می‌گوید که کار ساختمانی بند پاشدان ولایت هرات از سر گرفته شده، بخش اول بند بخش‌آباد ولایت فراه ۳۷ درصد، لات اول بخش دوم بند کجکی ولایت هلمند و کار ساختمانی بند توری ولایت زابل به اتمام رسیده است.

از سوی هم، مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب در این برنامه گفت که این وزارت در یک سال گذشته توانسته است که ۲۵۰ پروژه را با کمک و همکاری موسسات همکار تطبیق، دیزاین ۱۷۳ پروژه و بررسی تخنیکی ۱۵۷ پروژه تاسیسات کوچک و متوسط آبی را انجام دهد.

آقای عابد افزود که جغرافیایی آبی کشور به ۵ حوزه بزرگ دریایی و ۳۵ حوزه فرعی دریایی تقسیم بندی شده که توسط ادارات مرکزی و ساحوی تنظیم و مدیریت می‌شود.

او بیان داشت که ترتیب پلان انکشافی پنج‌ساله سکتور انرژی برق، ترتیب ۴ مقرره و منظوری ۶ طرزالعمل مدیریت آب، عقد تفاهم‌نامه‌ها با ادارات، ترتیب استراتیژی سرمایه‌گذاری پروژه‌های آب و برق، منظوری پالیسی تنظیم امور داخلی، ونهایی ساختن مسوده ۵ مقرره مدیریت آب از اقدامات مهم این وزارت در یک سال اخیر می‌باشد.

بند شاه و عروس کمال خان به‌زودی افتتاح می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد