بی-توجهی-نهادهای-علمی-در-تامین-صلح

استادان و دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی می‌گویند که نهادهای علمی در بیست سال گذشته برای تامین صلح و توسعه کشور توجه‌ای نکرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ استادان و دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی در نشست علمی «نقش نهادهای علمی در تامین صلح و توسعه» که از سوی دانشگاه ابن برگزار شده بود، گفتند که صلح زمانی در کشور تامین می‌شود که اقوام ساکن افغانستان همدیگر را بپذیرند.

داکتر یحیی وقار، رییس دانشگاه ابن‌سینا گفت که صلح به معنایی ترویج عدالت، عشق و محبت در جامعه است و باید صلح در مفاهم انسانی از جمله برابری، انسان دوستی، رعایت حقوق بشر و حق دسترسی به تحصیل جستجو شود و صلح صرفا به معنی فقدان جنگ نیست.

آقای وقار افزود که صلح باید مبتنی بر رعایت حقوق بشر، آزادی بیان و جلوگیری از جنگ در جامعه باشد. او تاکید کرد که صلح در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مسایل محیط زیستی و استفاده از منابع طبیعی می‌باشد که توسعه پایدار را شامل می‌‌شود.

به باور رییس دانشگاه ابن‌سینا، صلح یک نگرش فکری و ذهنی است که مهم‌ترین عامل آن انسان می‌باشد و نهادهای علمی افغانستان در بیست سال گذشته توجهی جدی نسبت به آن نکرده است.

آقای وقار تاکید کرد که نهادهای علمی برای تامین صلح و توسعه در کشور تاثیر گذار است اما؛ در افغانستان به دلایل مختلف نهادهای علمی کوتاهی کرده‌اند.

حمید محمودی، یک تن از استادان دانشگاه خصوصی گفت که نهادهای علمی در تامین صلح و توسعه پایدار در کشور نقش اساسی و مهم دارند زیرا؛ نهادهای علمی با آموزش و پرورش می‌تواند در تامین صلح و توسعه افغانستان تاثیر گذارد باشند.

او گفت که نهادهای تحصیلی و علمی باید در راستای صلح و توسعه پایدار تلاش نمایند و از«دریچه گفتمان انتقادی باید حقایق را کشف و به جامعه ارایه نمایند».

آژانس خبری افغان نیوز- مهدی انصاری

بی توجهی نهادهای علمی در تامین صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد