بی-سرنوشتی-بیش-از-۳-هزار-شاگرد-مکتب-در-کابل

شماری از مسوولان مکاتب سواد حیاتی مدعی اند که رئیس جمهور غنی با لغو این موسسه، سرنوشت ۳ هزار ۳۰۰ شاگرد را که یک کمک به معارف افغانستان بود، در حالت ابهام قرار داده است.

به گزارش افغان نیوز: موسسه کمک به معارف افغانستان یا نهاد سواد حیاتی، امروز دوشنبه( ۲۴ سرطان) طی یک نشست اعتراضی از فرمان حکم مدغم سازی این نهاد به معینیت سواد آموزی به رسانه های کشور گفت که این حکم بر چه اساس صادر شده است؟ در حالی که هیچ ضعف مدیریتی و درسی در این موسسه دیده نشده است.

حسینه شیرجان، رییس موسسه کمک به معارف افغانستان تصریح می کند که با صدور حکم رئیس جمهور و لغو مکاتب سواد حیاتی در کشور، بیش از ۳ هزار شاگرد که در این موسسه مشغول تعلیم بودند، از درس محروم شده اند.

خانم شیرجان افزود؛ مکتوبی که رئیس جمهور غنی برای لغو این موسسه به اداره امور فرستاده است، بدست ما قرار نگرفته اما این کار حکومت خلاف قانون می باشد.

رئیس موسسه سواد حیاتی به رسانه ها می گوید که در جریان ۱۸ سال تاسیس، این موسسه با موفقیت ها و دستاوردهای زیادی از جمله فراغت ۱۲تا ۱۵ رو برو بوده است که دانش آموزان تعلیم یافته این موسسه اکنون در وزارت خانه ها کار می کنند.

حسینه یاآور شد؛ این نهاد به منظور همکاری با وزارت معارف برای نجات خانم ها از بی سوادی و فراهم سازی زمینه سواد آموزی برای بانوان خانه دار و دخترانی که سن شان از دوره مکتب گذشته اند، ایجاد شده که نتیجه خوبی نیز در این مدت به همراه داشته است.

وی همچنان خاطر نشان ساخت که مکاتب سواد حیاتی در ولایت های غزنی ، کابل ، پروان، بامیان و بلخ فعالیت کرده است و اکنون مکتب پروان به صورت کامل به روی شاگردان مسدود شده است.

از سوی هم، نوریه نهضت، سخنگوی وزارت معارف کشور با تایید مسدود سازی مکاتب در همه ولایات ذکر شده به جز کابل و نیز رد ادعا های این موسسه می گوید که گفته های موسسه کمک به معارف افغانستان کاملا بی اساس می باشد.

سخنگوی وزارت معارف اظهار می دارد که نوع فعالیت این موسسه با معینیت سوادآموزی هیچ تفاوتی ندارد؛ بنابراین باید لغو و زیر یک چتر فعالیت نمایند.

بانو نهضت تایید می کند که رئیس جمهور حکم لغو این موسسه را صادر کرده و تمامی مکاتب در ولایات غزنی، بامیان، پروان و بلخ مسدود شده وشاگران این موسسه به مکاتب دولتی انتقال داده می شوند.

سخنگوی وزارت معارف کشور علاوه نمود که این موسسه واقعا اگر به دنبال منافع شخصی نیست و نگرانی از سرنوشت شاگردان دارد، پس بگذارد که زیر رهبری وزارت معارف تعلیمات شان را ادامه دهد.

بی سرنوشتی بیش از ۳ هزار شاگرد مکتب در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد