بیش-از-درصد-مردم-افغانستان-به-برق-دسترسی-ندارند

مسوولان شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) می‌گویند که فقط ۳۸ درصد مردم افغانستان به برق دسترسی دارند و ۶۲ درصد شهروندان به دلیل کمبود منابع انرژی به برق دسترسی ندارند.

به گزارش افغان نیوز؛ صفی‌الله احمدزی، ریس عملیاتی برشنا در نشست گزارش‌دهی سالانه گفت در حال حاضر 78 درصد برق کشور از بیرون واردشده و فقط 22 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود.
احمدزی افزود که ظریف تولید برق بند کجکی از ۳۱۱ میگاوات در ساعت به ۴۱۱ میگاوات در ساعت افزایش یافته است.
بر اساس گزارش این شرکت، فاز اول پروژه انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان به افغانستان از شبرغان الی دشت الوان ۷۵ در صد، فاز دوم از دشت الوان الی ارغندی ۹۱ در صد و فاز سوم اعمار سب‌استیشن در ارغندی ۷۹ درصد تکمیل شده است.
احمدزی افزود که کشور یک هزار و 220 میگاوات برق نیاز دارد که به تمام ولایت‌های کشور توزیع شود.
اسدالله انعام رییس مالی و اداری شرکت برشنا گفت که عاید این شرکت از سال جدید ۱۴۰۱ تا ماه سنبله ۲۴.۸ میلیارد افغانی بوده و افزایش ۲۴ در صد تولید انرژی برق آبی در کشور می‌باشد.
او می‌افزاید که این شرکت طی یک سال اخیر توانسته مبلغ بیش از ۱۳۸ میلیون دالر امریکایی را به کشور های صادر کننده برق تادیه و به تعداد ۴۳۰۳۴ میتر جدید را به مشترکین توزیع نماید.
مسوولان شرکت برشنا در پاسخ به پرسش خبرنگار افغان نیوز گفت که برق بامیان وابسطه به برق ۵۰۰ کیلووات برق ترکمستان می‌باشد و هر وقت که این پروژه عملی شد در ولایت بامیان برق توزیع خواهد شد 
به گفته مسوولان مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلووات ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک نه بلکه از مسیر سالنگ خواهد بود.
شش سال پیش شهروندان کشور به دلیل تغییر مسیر برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک بصورت گسترده اعتراض کردند که به دنبال آن حادثه دهمزنگ و جنبش روشنایی اتفاق افتاد. در این حادثه بیش از صد نفر کشته شده و صدها تن دیگر زخمی شدند.
این موضوع تا مدت‌ها بین حکومت پیشین و مردم افغانستان به ویژه اعضای جنبش روشنایی جنجال برانگیز بود.
با این وجود بازهم مسیر برق 500 کیلوولت ترکمنستان تغییر نکرده و از مسیر سالنگ انتقال خواهد یافت.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

بیش از 60 درصد مردم افغانستان به برق دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد