بیش-از-رادیو-در-افغانستان-نشرات-دارد

نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران به مناسبت روز جهانی رادیو می‌گویند که در حال حاضر ۲۵۷ رادیو در افغانستان فعالیت نشراتی دارد و بیش‌از ۲هزار خبرنگار مصروف کار می‌باشند.

به گزارش افغان نیوز؛ فرهاد بهروز، معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان امروز ( سه‌شنبه، ۲۴ دلو) به مناسبت روز جهانی رادیو می‌گوید که تاکنون ۲۵۷ رادیو در سراسر افغانستان فعالیت نشراتی دارد که در آن 2هزارو 150 خبرنگار مصروف کار خبرنگاری می‌باشد که از میان 1هزارو 880 خبرنگار مرد و ۲۷۰ نفر دیگر آن زنان مصروف فعالیت‌های رسانه ای هستند.

آقای بهروز افزود که بر بنیاد یافته‌های این در بیشتر از دوسال گذشته ۱۹ رادیو تازه تاسیس شده و ۲۴ رادیوی دیگر بعد از وقفه‌ی موقت نشراتی، فعالیت شان را از سر گرفته اند.

او بیان داشت که در یک سال گذشته نشرات ۹ رادیو در ولایت‌های مختلف کشور به گونه موقت، متوقف شده که از این میان نشرات ۲ رادیو تاهنوز متوقف است.

معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان تاکید کرد که در حال حاضر رسانه‌ها و خبرنگاران کشور با مشکلات جدی اقتصادی روبرو اند و این اتحادیه در تلاش است تا به عنوان نهاد حامی و مدافع حقوق خبرنگاران و آزادی  بیان در افغانستان جهت گسترش آزادی بیان و روند اطلاع رسانی در کشور، در برگزاری نشست‌های هماهنگی، برنامه‌های آموزشی و ایجاد کمیته‌های مشترک بین رسانه‌ها و حکومت و تسهیل روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را فراهم نماید.

آقای بهروز از حکومت سرپرست خواستار تسهیل روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، مصوونیت خبرنگاران و کاهش صرفیه برق رسانه‌ها و رفع چالش‌های رسانه‌ها جامعه رسانه ای کشور شده و خواهان حمایت بیشتر رسانه‌های آزاد کشور شده است.

در همین حال، حیات الله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ به مناسبت روز جهانی رادیو می‌گوید که هم اکنون در سرتاسر کشور ۲۸۰ رادیو فعالیت دارند و تاکید کرد که رادیو نقش مثبت در تغییر اذهان عامه در جامعه را دارد.

از سوی هم، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا به مناسبت روز جهانی رادیو می‌گوید که در دوونیم سال گذشته زمینه بهتر فعالیت رسانه‌ها در کشور مساعد شده و حکومت سرپرست حمایتگر رسانه‌های آزاد در کشور می‌باشد و او از رسانه‌های کشورخواست که منافع ملی کشورا مدنظر بگیرند.

در این رابطه، هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به مناسبت روز جهانی رادیو در صفحه ایکس خود نگاشته است که این سازمان از «حق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان» در افغانستان حمایت می‌کند.

این سازمان گفته است که در حال حاضر ۱۵۰ شبکه رادیویی در افغانستان فعالیت دارند و دنیایی بدون رادیو دشوار است.

در همین حال، رزا اوتونبایوا، رییس دفتر یوناما به مناسب این روز از رادیو کلید و رادیو مرسل در کابل دیدار کرده و گفته است: «تصور جهان بدون رادیو بسیار دشوار است».

خانم رزا اوتونبایوا از رادیو در افغانستان به‌عنوان منبع حیاتی خبر، تعلیم و تربیه و بحث‌های عمومی در نزدیک به یک قرن ستایش کرد.

از سوی هم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به مناسبت روز جهانی رادیو اعلام کرد است که با وجود تحولات و پیشرفت‌های جهانی، رادیو همچنان نقش مهمی درارایه اطلاعات موثق فرامرزی به مردم دارد.

به گفته این سازمان، رادیو با ارایه معلومات کافی جامعه را توانمند و علیه انتشار اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند.

همزمان با روز جهانی رادیو، رادیو نشاط در ولایت فراه پس‌از 8 ماه به دلیل مشکلات اقتصادی دوباره نشرات خود را آغاز کرد.

حمیدالله حمیدی، مسوول  این رادیو به رسانه‌ها می‌گوید که این رادیو در سال ۱۳۹۵ ایجاد شده و ۸ ماه قبل نشراتش را به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف کرده بود که ۴ نفر از کارمندان آن مرد حضوری فعالیت داشت و ۲ نفر دیگر آن زنان بودند که غیر حضوری در این رادیو فعالیت داشتند.

خبرنگاران به مناسبت روز جهانی رادیو می‌گویند که بسیاری از خبرنگاران بعداز تغییر نظام سیاسی در کشور براثر مشکلات اقتصادی رسانه‌ها بیکار و به کارهای شاقه روی آوردند.

مریم علی‌زاده، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که نهادهای حمایت کننده ملی و بین‌المللی رسانه‌ها و خبرنگاران باید برای رفع چالش‌های به وجود آمده تلاش جدی نمایند تا خبرنگاران از وضعیت بد اقتصادی نجات یابند.

رسول شهزاد، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت نشود آینده اطلاع رسانی در کشور نگران کننده خواهد بود.

آقای شهزاد از نهادهای مدافع رسانه‌ها و حکومت سرپرست خواست که به مشکلات رسانه‌ها در افغانستان توجه جدی نمایند تا اطلاع رسانی در افغانستان متوقف نشود.

رادیو به عنوان پر مخاطب ترین رسانه شنیداری در جهان و با سابقه ترین رسانه در میان رسانه‌های همگانی به شمار میرود و تا سال ۲۰۰۲ تنها در افغانستان «رادیو افغانستان» فعالیت داشت اما؛ پس از آن، در دو دهه گذشته روند تاسیس رادیوهای خصوصی در کشور آغاز شد و در این مدت صدها رادیو در کابل و ولایت‌های کشور نشرات داشتند و بر بنیاد آمارهای نهادهای حامی خبرنگاران در کشور تا پیش از سقوط نظام پیشین تعداد رادیوهای خصوصی در افغانستان به ۳۰۷ پایه می‌رسید.

بیش از 250 رادیو در افغانستان نشرات دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد