بیش-از-یک-میلیون-معلول-در-کشور-به-خدمات-صحی-دسترسی-ندارند

وزارت صحت عامه می گوید: بررسی ها نشان می دهد که درحدود یک میلیون اشخاص دارای معلولیت به خدمات صحی نیازمند اند و این رقم در حال افزایش است.

به گزارش آژانس افغان خبر: وزارت صحت عامه، امروز دوشنبه (۲۹ سنبله) از روز جهانی فزیو تراپی با شعار، فزیو تراپی سلامتی واستقلالیت کامل زنده گی را ارزانی می کند، تجلیل کرد.

نجیب الله صافی، رییس عمومی طب وقایوی تصریح می کند که  تعداد اشخاص دارای معلولیت نظر به رشد جمیعت، کهولت سن، شرایط مزمن دیابت، امراض قلبی، زخم برداشتن در خانه، محیط کار و تصادفات درسرک ها، نقایص ولادی، ایدز، تحقیر، نابابری محیطی، سوء تغذیه، فلج اطفال، توبرکلوز، جنگ و ماین های زمینی روبه افزایش است.
به اساس ارقام سازمان صحی جهان ۰.۵ درصد نفوس هر کشور نیاز جدی به خدمات فزیوتراپی وخدمات تخنیکی ارتوپیدی دارد که شامل تداوی فزیوتراپی، اعضای  مصنوعی، قالب های کمکی ارتوپیدی و ویلچر است.
آقای صافی اضافه می کند که اکنون خدمات بازتوانایی فیزیکی که شامل خدمات فزیوتراپی و ارتوپیدی میباشد، در ۱۹ ولایت و ۸۱ ولسوالی کشور در دسترس معلولین قرار دارد
وی خاطر نشان ساخت؛ ۱۷ مرکز ارتوپیدی در ۱۳ ولایت کشور موجود است که بیشترین خدمات بازتوانایی فزیکی معلولین توسط موسسات و سازمان جهانی صلیب سرخ  ارایه می شود.
به گفته او، وزارت صحت عامه خدمات فزیوتراپی را در بسته خدمات اساسی صحی وبسته خدمات اساسی شفاخانه ای نیز شامل ساخته است و توسط فزیوتراپستان مرد و زن ارایه می شود.

گفتنی است  که فزیوتراپی یکی از رشته های صحی بوده که تمرکز آن روی حرکات فعالیت بدنی و افزایش توانمندی انسان با استفاده از تمرینات معالجوی، وسایل میکانیکی و مشوره دهی صحی برای نیازمندان به خصوص اشخاص دارای معلولیت می باشد.

بیش از یک میلیون معلول در کشور به خدمات صحی دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد