بیشترین-درصد-بودجه-انکشافی-دولت-به-مصرف-نرسیده-است

بخش بزرگی از بودجه انکشافی دولت را کمک های جامعه جهانی تکشیل میدهد که در صورت مصرف نشدن آن به کشور کمک کننده تعلق میگیرد. اما وزارت مالیه در مجلس نمایندگان اعتراف کرد که بودجه انکشافی به مراتب کمتراز حدی که پیش بینی شده بود مصرف شده است.

به گزارش آژانس افغان خبر؛ اکلیل حکیمی وزیر مالیه، امروز یک شنبه(۱۱میزان) در مجلس نمایندگان گفت: تا هنوز ۳۵ درصد از بودجه انکشافی دولت به مصرف رسیده است.

آقای حکیمی افزود که در سال جاری حمایت کنندگان مطابق تعهدات شان عمل کرده و پول کافی برای تطبیق پروژه های انکشافی در خزانه دولت وجود دارد.
آقای حکیمی تاکید کرد، نمایندگان موظف اند در  صورت عدم مصرف بودجه از این وزرا بازجویی نمایند.
گفتنی است که پیش از این مجلس نمایندگان از عدم مصرف بودجه انکشافی توسط وزارت ها ابراز نگرانی کرده هشدار داده بودند در صورت که  وزرا تا پایان سال مالی جاری نتوانند مصرف بودجه شان را بر اساس معیار تعیین شده برسانند به دلیل ناتوانی و کم کاری در مصرف بودجه استیضاح و برکنار خواهند شد.
سقف تعیین شده برای مصرف بودجه انکشافی توسط وزارت ها ۷۵درصد اعلام شده و وزرای که کمتر از این مقدار بودجه انکشافی شان را مصرف کنند از سوی مجلس استیضاح خواهند شد.
پیش از این رییس جمهور غنی نیز به عبدالروف ابراهیمی اطمینان داده است در صورت که وزرا نتوانند بودجه انکشافی شان را مصرف کنند، برکنار شده و به جای آنان کدرهای مسلکی دیگر را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد.
اما؛ نمایندگان مجلس می گویند که مصرف بودجه انکشافی حتی نسبت به سال های گذشته نیز کمتر می باشد و هم اکنون که در اخیر سال مالی قرار داریم، مصرف بودجه انکشافی کمتر از سقف ۵۰ درصد است که به هیچ وجه قابل قبول نیست مصرف شده است.
عدم مصرف بودجه انکشافی از مشکلات اساسی حکومت می باشد و بودجه بسیاری از پروژه های انکشافی در سند بودجه ملی از سالهای قبل مصرف ناشده باقی مانده است.
نمایندگان مجلس عدم مصرف بودجه را آسیب بزرگ به رشد اقتصادی و بیکاری در کشور می دانند.

 

بیشترین درصد بودجه انکشافی دولت به مصرف نرسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد