بیلانس-واردات-و-صادرات-افغانستان-نامتعادل-است

سرپرست وزارت صعنت و تجارت می گوید که افغانستان سالانه به ارزش هفت میلیارد دالر کالا وارد می‌کند، درحالی‌که صادرات کالا به کشورهای خارجی به کم‌تر از یک میلیارد دالر می‌رسد.

به گزارش افغان نیوز: اجمل احمدی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در جریان سفرش به ولایت هرات در جمع بازرگانان و صنعت‌کاران گفته است که ناامنی و فساد گسترده در گمرکات یکی از عوامل عمده‌ی کاهش میزان صادرات افغانستان به بازارهای جهانی است.

وی در عین حال افزوده است که میزان صادرات کشور از ۱۳۹۴ به این طرف رشدداشته است. به گفته‌ی او، میزان صادرات افغانستان در سال ۱۳۹۴ خورشیدی به ۵۵۰ میلیون دالر می‌رسید، درحالی‌که این آمار در سال ۱۳۹۷ خورشیدی به ۸۷۵ میلیون دالر افزایش یافته است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افزود که هدف دولت افغانستان در سال جاری افزایش صادرات تا مرز یک میلیارد دالر است. بنابراین وزارت صنعت و تجارت کشور روی اقلام صادراتی همچون، قالین، سنگ مرمر، زعفران و میوه‌های خشک افغانستان به‌منظور رشد میزان صادرات و فرار از بیلانس منفی خویش حساب ویژه‌ای باز کرده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت در جمع بازرگانان و صنعت‌کاران در هرات خاطرنشان کرد که در حال حاضر انار قندهار، جلغوزه‌ی ولایت‌های جنوبی کشور، زعفران و انگور هرات، قالین ولایت‌های شمالی، سنگ مرمر هرات و دیگر میوه‌های خشک جزو عمده‌ترین اقلام صادراتی افغانستان به خارج از کشور به‌حساب می‌آید.

این در حالی است که در تازه‌ترین رده‌بندی انستیتوت بین‌المللی اقتصاد و صلح، افغانستان ناامن‌ترین کشور در جهان شناخته شده است. براساس این گزارش دامنه‌ی فقر و ناامنی نسبت به پنج سال گذشته در کشور  گسترده‌تر شده و میزان اعتماد شهروندان نسبت به دولت نیز کاهش یافته است.

بیلانس واردات و صادرات افغانستان نامتعادل است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد