تائید-افزایش-مبلغ--میلیارد-افغانی-در-بودجه-ملی-سال-جاری

وزیر مالیه پیشنهاد افزایش مبلغ ۵.۲میلیارد افغانی را در بودجه ملی سال جاری به کابینه پیشنهاد کرد که این امر از سوی جلسه تایید گردید.

به گزارش افغان نیوز: اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور گفته که مبلغ 4.86 ملیارد افغانی با درنظرداشت تعهد سیستیکا جهت وجوه پرداخت ناشده یکتعداد قرارداد های منظور شده سال ۱۳۹۵ در بودجه عادی وزارت های دفاع ملی و امور داخله افزوده شده است.

همچنان مبلغ ۳۶۸,۵ملیون افغانی در بوجه انکشافی وزارت های زراعت و آبیاری و مالیه از کمک های بانک انکشاف آسیایی و بانک جهانی در پروژه های حوزه دریایی پنج و جهت ارتقای ظرفیت در پروژه CBR میباشد، که مورد تائید کابینه قرار گرفت.

وزیر مالیه، گزارش مقایسوی مصرف بودجه ملی را الی ۱۷ ثور سال مالی ۱۳۹۶ با عین میعاد زمانی در سالهای۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به جلسه ارایه و خاطر نشان کرد که طی این مدت مصرف بودجه عادی، به ۷۰,۳۹ ملیارد افغانی و مصرف بودجه انکشافی بالغ به ۱۵,۹۴۴ ملیارد افغانی میگردد که در مقایسه با سال گذشته، مصرف کمتر را نشان میدهد.

وی افزود که از مجموع بودجه عادی و انکشافی الی ۱۷ ثور سال مالی ۱۳۹۶ مبلغ ۱۸۸,۴ ملیارد افغانی تخصیصات اجرا گردیده و از مجموع بودجه انکشافی، مصارف بودجه اختیاری مبلغ ۴,۸۳ ملیارد افغانی و مصارف بودجه غیر اختیاری مبلغ ۱۱,۱ ملیارد افغانی را احتوا می نماید.

وزیر مالیه، برای رفع چالش مصرف کمتر بودجه در سال مالی ۱۳۹۶ پیشنهاداتی را به جلسه ارایه نمود. کابینه، مصرف بودجه ملی را الی ۱۷ ثور سال مالی ۱۳۹۶ در پرنسیپ مورد تائید قرار داده، وزارت های مالیه و اقتصاد را موظف نمود، تا وزارت هایی را که طی این مدت بودجه انکشافی شان مصرف نگردیده مشخص نماید.

همچنان وزارت اقتصادی وظیفه دارد آنعده پیشنهادهای ارایه شده را که در حیطه صلاحیت وزارت مالیه است به منصه تطبیق قرار داده و سایر پیشنهادات را که دارای مشکلات زیر بنائی و بنیادی است، در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اولویت بندی نموده، غرض اتخاذ تصمیم در جلسه تحت ریاست رئیس جمهوری کشور به اشتراک وزارت های سکتوری ارایه نمایند.

بعداً، وزیر مالیه اساسنامه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا را به جلسه ارایه کرده گفت: در صورتیکه اساسنامه متذکره از سوی کابینه تائید و افغانستان به این بانک الحاق گردد، نتایج مثبت چون همکاری منطقوی در جهت حفظ رشد و توسعه انکشاف اقتصادی و اجتماعی، استقامت منطقوی در مقابل بحران های مالی و انکشاف اجتماعی برای مردم و ضرورت طویل المدت برای تمویل پروژه های زیر بنایی را برای کشور در قبال خواهد داشت.

کابینه، اساسنامه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا را مورد تائید قرار داده، وزارت مالیه را موظف نمود، تا اساسنامه متذکره را از طریق دفتر وزیر دولت در امور پارلمانی غرض تصویب به پارلمان کشور ارسال نماید.

تائید افزایش مبلغ 5.2 میلیارد افغانی در بودجه ملی سال جاری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد