تاپی؛-دهلیز-بزرگ-اقتصادی-برای-افغانستان-و-منطقه

رییس جمهور غنی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان تصریح کرد که تاپی تنها یک پایپ لاین گاز نه، بلکه یک دهلیز بزرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه می باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز گذشته با هیأت کشور ترکمنستان که به رهبری رشید مرادوف وزیرخارجۀ آن کشور به کابل آمده بود، در ارگ دیدار کرد.

مرادوف گفت که رئیس جمهور ترکمنستان خواستار تحکیم هرچه بیشتر روابط با کشور دوست افغانستان است و در بخش های مختلف به خصوص در بخش تجارت، خواستار توسعه همکاری ها می باشد.

رئیس جمهور غنی گفت: در آغاز برای هموطنانم و منطقه گفتم که محور سیاست خارخی من ترکمنستان خواهد بود و برای رئیس جمهور و مردم ترکمنستان، بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی را تبریک عرض می کنم.

وی همچنان تصریح کرد که تاپی تنها یک پایپ لاین گاز نه، بلکه یک دهلیز بزرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه می باشد. پروژۀ تاپی فرصت طلایی است که زمینۀ تغییرات اقتصادی، انکشافی و پیشرفت را به منطقه فراهم می سازد.

آقای غنی افزود که ما در بخش معادن، همکاری های خوبی خواهم داشت و با استفاده از تجارب ترکمنستان، منابع ما به صورت بهتر انکشاف خواهد یافت.

اشرف غنی خاطرنشان ساخت که در کنار پروژۀ تاپی، انتقال لین برق از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان (تاپ) و فایبر نوری هم امتداد خواهد یافت که این پروژۀ بزرگ اتصال منطقوی، منطقه و اروپا را باهم وصل خواهد کرد.

غنی افزود: ما می خواهیم تا در بخش های ترانزیت و تجارت با ترکمنستان همکاری و داد و گرفت خویش را افزایش دهیم؛ تمدید خط آهن در افغانستان و انکشاف آن، بخش از این همکاری ها می باشد.

رئیس جمهور کشور گفت: افغانستان در همکاری با ترکمنستان، سهولت پروسس گاز را در ولایت هرات ایجاد خواهد کرد و در بخش کمک های امنیتی با ترکمنستان متعهد است، به خصوص در مناطق سرحدی، نیروهای امنیتی ما به صورت بهتر امنیت را تامین خواهند کرد.

وزیر خارجۀ ترکمنستان گفت که کشورش متعهد است تا در بخش های مختلف با افغانستان همکاری نماید و به زودترین فرصت، ادارات و مسئولین مربوطۀ هردو کشور، روی تطبیق این پروژه ها و همکاری ها که هدف آن همکاری با افغانستان و اتصال منطقوی می باشد، مشترکاً کار را آغاز خواهند کرد.

رئیس جمهور غنی از تعهد و نیت نیک ترکمنستان در همکاری با افغانستان ابراز امتنان کرد و به مسئولین مربوطه هدایت داد که به شمول پروژه تاپی، در تمام بخش ها با ادارات و کمیته های مختلف، همکاری عملی نمایند.

تاپی؛ دهلیز بزرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد