تاکید-هیات-ایرانی-برتوسعه-روابط-تجاری-با-افغانستان

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل می‌گوید که هیات این کشور به هدف فراهم سازی سهولت‌ها میان تاجران و توسعه تجارت میان ایران و افغانستان، به کابل سفر کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ نشست دو جانبه گفتگوهای اقتصادی میان هیات اقتصادی ایران و افغانستان امروز (دوشنبه، ۱۷ میزان) از سوی وزارت صنعت و تجارت در کابل برگزار شد.

حسن کاظمی قمی، نماینده و سفیر ایران در کابل در این نشست گفت که تهران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و در تلاش است تا روابط این دو کشور خوب‌تر شود.

قمی افزود که ظرفیت‌های دو کشور در عرصه اقتصادی مشترک است و می‌توانند در زمینه‌های زراعت، صنعت و تجارت و سرمایه گذاری تعامل بیشتر داشته باشند.

او بیان داشت که هیات تاجران ایرانی به منظور بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت تجارت میان دو کشور به افغانستان سفر کرده‌اند و قرار است کارهای مشترک ایجاد نماید.

سفیر و نماینده ویژه ایران در این نشست گفت که مسئله فعال کردن بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم که افغانستان را به آب‌های آزاد وصل می‌کند در اولویت‌های کاری ایران است.

سردار علی نظری، والی ولایت مشهد ایران در این نشست گفت که هدف از سفر هیات تجاری ایران در افغانستان گسترش ارتباط در بخش‌های مختلف تجارت، تکنالوژی، ترانزیت، سرمایه گذاری و زراعت می‌باشد.

نظری افزود که ولایت مشهد ایران انواع و اقسام امکانات را برای تجارت و سرمایه‌گذاری بازرگانان افغانستانی دارد.

قدرت‌الله جمال، معین وزارت صنعت و تجارت در این نشست مشترک گفت که ا.ا در تلاش است تا روابط اقتصادی بیشتر با ایران داشته باشد.

جمال از مقام‌های ایرانی خواستار شریک سازی تجارب ایران در زمینه رشد اقتصادی با افغانستان شده و می‌گوید که ایران شریک تجاری بزرگ افغانستان بوده و ا.ا از کشورهای دوست می‌خواهد تا در عرصه ترانزیت، اقتصاد و صنعت با حکومت سرپرست همکار باشند.

او تاکید کرد که حکومت سرپرست سهولت‌های ویژه را برای تاجران ایرانی به منظور سرمایه‌گذاری فراهم خواهد کرد.

محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این نشست گفت که کار روی ایجاد یک مرکز تجاری مشترک میان افغانستان و ایران جریان دارد و این مرکز سبب گسترش تجارت میان دوکشور خواهد شد. مومند از تاجران ایران خواست تا در بخش‌های معادن، زراعت، صحت، حمل و نقل و برق سرمایه‌گذاری مشترک با افغانستان داشته باشند.

او از این هیات ایران خواست تا به افغانستان یک «بسته تشویقی» را جهت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ارایه کنند.

معین خافی، رایزن اقتصادی افغانستان مقیم ایران در این نشست از هیات ایرانی خواست که در قسمت پروژه‌های مختلف و زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. خافی افزود که سهولت‌های ویژه برای تاجران بین‌المللی از سوی وزارت صنعت و تجارت فراهم شده است.

این در حالی است که نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در دیدار با هیاتی ایرانی گفته است که این وزارت در تلاش است تا چالش‌های تاجرانی که میان افغانستان و کشور‌های منطقه وجود دارد، برطرف بسازند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

تاکید هیات ایرانی برتوسعه روابط تجاری با افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد