تایید-طرح-های-اصلاحی-سیستم-تقاعد-از-سوی-کابینه

کابینه طرح های صلاحی در بخش های اصلاحات بنیادی ریاست خزینۀ تقاعد و طرح اصلاحی پالیسی تقاعد را تصویب کرده و قرار است این اصلاحات اجرایی گردد.

به گزارش افغان نیوز: برای ایجاد اصلاحات در بخش تقاعد وزارت مالیه و وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین طرح های اصلاحی شان را در بخش اصلاحات بنیادی ریاست خزینۀ تقاعد و طرح اصلاحی پالیسی تقاعد را به کابینه ارائه کردند.

وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین با ارائه طرح اصلاحات بنیادی ریاست خزینه تقاعد گفت که اهداف کلی طرح در برگیرندۀ اعادۀ حقوق متقاعدین در وقت معین و تلاش برای محو فساد است.

همچنان اصلاح ساختار تشکیلاتی، ایجاد یک میکانیزم کارا و خودکفایی تدریجی ریاست خزینه تقاعد و استرداد جایدادها و دارایی‌های آن ریاست از اهداف این طرح است.

آقای زکی افزود که تکمیل روند بایومتریک در مرکز و تطبیق آن در ولایات کشور و پذیرایی از موج جدید متقاعدین، تبدیل‌نمودن خزینۀ تقاعد به مرجع واحد پرداخت‌های مصؤنیت اجتماعی طبق سند ANPDF تحت عنوان کاهش فقر و شمولیت اجتماعی و پوشش سکتور خصوصی  نیز در این طرح گنجانده شده است.

کابینه، بعد از بحث همه‌جانبه طرح اصلاحات بنیادی ریاست خزینۀ تقاعد را در پرنسیپ مورد تائید قرار داده، به وزارت‌ها و ادارات ذیربط جهت اصلاح بهتر امور خزینۀ تقاعد وظایف مشخص محول نمود.

همچنان معین مالی وزارت مالیه طرح اصلاحی پالیسی تقاعد را که به هدف بهبود در تداوم یا ثبات مالی سیستم تقاعد، توانایی مالی سیستم تقاعد در کوتاه‌مدت و درازمدت، تاسیس صندوق تقاعد عامه در مطابقت با قوانین و مقررات نافذه و ارایۀ رهنمودهای استراتیژیک به منظور گسترش خدمات تقاعد برای کارمندان سکتور خصوصی ترتیب گردیده است به جلسه مطرح نمود.

همچنان وی دو گزینۀ اصلاحی را توأم با مزایا و نواقص آن جهت بیرون‌رفت از حالت فعلی به جلسه کابینه پیشنهاد کرد.

کابینه بعد از بحث همه‌جانبه طرح گزینۀ اول اصلاحی پالیسی تقاعد را که در بر گیرندۀ کاهش نرخ ضریب تقاعد برای هرسال، حذف ضریب اضافی برای ۱۰ سال اول خدمت می باشد تایید کرد.

بر اساس این گزینه اصلاحی، افزایش نرخ سهمیه کارمندان، افزودی حقوق تقاعد سالانه به (۱.۵) فیصد برای ۱۰ سال اول، استفادۀ این گزینه برای اشخاصی که بعد از تصویب این طرح به تقاعد سوق می‌گردند و سایر موضوعات مرتبط می‌باشد با حذف سه فیصد جریمه مندرج گزینه متذکره می باشد.

قابل ذکر است که بخش تقاعد یکی از بخش های جنجال بر انگیز در حکومت است و به همین دلیل همه ساله متقاعدین برای گرفتن معاش باز نشسته گی شان با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

تایید طرح های اصلاحی سیستم تقاعد از سوی کابینه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد