تبعیض-در-وزارت-شهدا-و-معلولین-بیداد-می‌کند

افراد دارای معلولیت در یک حرکت اعتراضی با شعار « مرگ به تبعیض و گرو گیران» خواستار تطبیق قانون و پرداخت حقوق و امتیازات شان از سوی حکومت شدند.

به گزارش افغان نیوز: بشیر احمد دیره، معاون شوارای افراد دارای معلولیت کابل، امروز ( دوشنبه، ۱۶ حمل) در این حرکت دادخواهی گفت که افراد دارای معلولیت از چهار ماه بدینسو چادر تحصن در برایر پارلمان بر پا کرد انده؛ اما دولت و وزارت شهدا و معلولین به خواست آنان توجه نمی‌کنند.

آقای دیره گفت که معلولان با راه اندازی حرکت دادخواهی خواستار تطبیق قانون حقوق و امتیازات افراد دارای معلولیت هستند. مطابق این قانون، دست‌کم باید سه درصد افراد دارای معلولیت در ادارات دولتی معرفی و استخدام شوند، اما دولت در بیست سال گذشته در تطبیق این مفاد قانون ناکام بوده است.

به گفته وی؛ تنها یک معین از میان معلولان در وزارت شهدا و معلولین استخدام شده و  وزارت شهدا و معلولین باید از ظرفیت‌های موجود در افراد دارای معلولیت استفاده کرده و آنان را به این وزارت استخدام کند.

آقای دیره بیان کرد که معلولان باید در آمریت‌های ولایتی ریاست شهدا و معلولین نیز استخدام شوند تا وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنان بهبود یافته و مشارکت سیاسی آنان تامین شود‌.

معاون شورای افراد دارای معلولیت کابل از تبعیض موجود در برابر این قشر جامعه انتقاد کرده و گفت که وزارت شهدا و معلولین حقوق بیش از ۸۰ هزار فرد معلول را به بهانه معلول مادرزاد پرداخت نکرده و از سال ۹۶ تا کنون تنها پنجا درصد حقوق معلولان را توزیع کرده است.

دیره بیان کرد که رییس جمهور غنی از دو سال بدینسو وعده ایجاد صندوق حمایوی افراد دارای معلولیت را داده؛ ولی تاکنون ایجاد نکرده است. درحالیکه کمک‌های خارجی و داخلی از آدرس این صندوق به افراد دارای معلولیت صورت گیرد.

محمد افضل فایق، یک تن از معلولین می‌گوید: چهار ماه می‌شود که دولت به ویژه وزارت شهدا و معلولین به خواسته افراد داری معلولیت هیچ توجه نکرده و آنان مجبور به راه اندازهی حرکت دادخواهی برای بدست آوردن حقوق‌شان شده‌اند.

فایق افزود؛ شماری معلولان ۲۰ تا ۳۰ سال می‌شود که حقوق شان دریافت کرده؛ اما امروز وزارت شهدا و معلولین به بهانه نداشتن فورم" م ۱۱" از پرداخت معاش‌ آنان خوداری می‌کند.

عزیز احمد، از دیگرا افراد دارای معلولیت که در این حرکت دادخواهی شرکت کرده می‌گوید؛ بیش از ۱۰ بار برای دریافت کارت معلولیت به وزارت شهدا و معلولین مراجعه کرده؛ اما این وزارت به بهانه معلول مادرزاد، کارت معلولیت نداده است. درحالیکه وی معلول جنگی بوده و در این زمینه اسناد و شواهد هم دارد.

عزیز احمد افزود که تبعیض و خویش‌خوری در وزارت شهدا و معلولین بیداد می‌کند و کسانی که تنها یک انگشت‌اش قطع است به دلیل داشتن واسطه موفق به دریافت کارت معلولیت شده و او چون شناخت ندارد، نتوانسته کارت معلولیت بگیرد.

افراد دارای معلولیت در این حرکت دادخواهی با صدور قطعنامه از دولت خواست که دست‌کم باید پنج تن از اشخاص دارای معلولیت با تجربه در مجلس سنا انتساب شوند.

در قطعنامه آمده است که مشاوران وزارت شهدا و معلولین باید افراد کارشناس و باتحربه از میان افراد دارای معلولیت استخدام شود.

در قطعنامه تاکید شده که باید صندوق حمایوی برای افراد دارای معلولیت به منظور جلب کمک‌های داخلی و خارجی ایجاد و از این طریق به افراد دارای معلولیت کمک‌های لازم صورت گیرد.

این درحالی است که چندی پیش کمیسیون حقوق بشر افغانستان  اعلام کرد که افراد دارای معلولیت با گذشت دو دهه کار هنوز مورد خشونت، توهین، تحقیر و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و از حقوق شان محروم اند.

بر اساس اطلاعات کمیسیون حقوق بشر ۱۳.۹ درصد کل جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهد که این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۲.۷ درصد کل جمعیت کشور می‌رسید. بنابراین در جریان ۱۴ سال گذشته افراد دارای معلولیت ۱۱.۲ درصد افزایش یافته است.

تبعیض در وزارت شهدا و معلولین بیداد می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد