تبعیض-پنهان-علیه-زنان-کارمند-شناسایی-می-شود

کمیسیون خدمات ملکی، تبعیض‌های پنهان علیه خانم ها را که در پروسه استخدام در ادرات دولتی وجود دارد، شناسایی و به جای آن رقابت مثبت وضع می کند تا حضور زنان کارمند پر رنگ تر شود.

به گزارش افغان نیوز: مقدسه یورش، کمیشنر کمیسیون خدمات ملکی و اصلاحات اداری در گفتگوی ویژه با خبرنگار افغان نیوز گفت؛ به اساس آمار این کمیسیون، در سراسر افغانستان بیش از 400 هزار کارمند خدمات ملکی وجود دارند که از این میان 23 درصد آن را زنان تشکیل میدهند.

خانم یورش گفت: کمیسیون خدمات ملکی تلاش می کند تا دو سال آینده کارمندان زن در ادارات دولتی را دو درصد افزایش دهد تا بلانس بین کارمندان زن و مرد کاهش پیدا کند.

به گفته این کمیشنر کمیسیون خدمات ملکی؛ در حکومتداری محلی حضور بانوان در ادارات دولتی کم رنگ است، زیرا در گذشته هیچ گونه توجه خاص در این زمینه صورت نگرفته و اکنون کمیسیون تلاش دارد با این پدیده ای غیر قانونی مبارزه کند.
وی همچنان بیان داشت: حکومت همواره از سوی جامعه جهانی مورد انتقاد  قرار گرفته است، اکنون فشار های بیرونی باعث شده در شهرهای بزرگ افغانستان تناسب جندر را در ادارات دولتی تا حدی رعایت کند.

کمیسیون خدمات ملکی یک مرکز انکشاف مسلکی زنان و یک مرکز کاریابی زنان را در کابل ایجاد کرده تا نیاز مارکت کار را شناسایی و به اساس آن برای زنان آموزش دهند و  قرارست این مراکز در آینده نزدیک در سایر ولایت های کشور نیز ایجاد گردد.

خانم یورش تاکید کرد، کمیسیون خدمات ملکی برنامه دارد تا فضای کاری را برای زنان کارمند مصئون سازد و این کار در قدم نخست از خود کمیسیون شروع خواهد شد.

وی گفت: کمیسیون خدمات ملکی، تبعیض‌های پنهان علیه خانم ها را که در پروسه استخدام در ادرات وجود دارد، شناسایی و بجای آن تبعیض مثبت وضع می کند تا حضور زنان کارمند پر رنگ تر شود.

به گفته خانم یورش؛ عدم تخصص زنان در بعضی رشته های کاری سبب شده که زمینه کار برای بانوان کمتر وجود داشته باشد، بنابراین مشکلات در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

مشکل دیگری که این کمیشنر کمیسیون خدمات ملکی به آن اشاره کرد؛ فرهنگ بسته و محدود در افغانستان است که سبب میشود تا زنان در بعضی رشته ها تحصیلی راه پیدا نکنند. بنابراین تا زمانی که این مشکل برطرف نگردد، میزان بیکاری کاهش پیدا نمی کند.

این درحالی است که فرهنگ بسته و عدم سواد کافی برای زنان در بسیاری از ولایت های کشور باعث شده که زمینه بیکاری و خشونت علیه خانم ها را بیشتر فراهم کند.

تبعیض پنهان علیه زنان کارمند شناسایی می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد