تحریم‌های-سفر-مقام‌های-وزارت-تحصیلات-برداشته-شود

سرپرست وزارت تحصیلات عالی از جامعه جهانی خواستار کمک و همکاری در بخش تحصیلات شده و می‌گویند که جامعه جهانی تحریم‌های سفر مقام‌های این وزارت را بردارند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه، ۲۵اسد) گفت که تقویت نظام تعلیمی و تحصیلی در کشور یک نیاز مبرم است. او از جامعه جهانی و سازمان های بین المللی خواستار همکاری همه جانبه شد.

حقانی از سازمان ملل متحد خواست تا تحریم‌های سفر مقام‌های وزارت معارف و تحصیلات عالی را لغو کند تا بتواند در زمینه‌ تحصیلات با کشورهای جهان رابطه خوبی داشته باشند.

او می‌گوید که برای جذب کادرهای علمی، کسب تجریبات و آموخته‌ها هماهنگی لازم با تعداد از کشور به شمول اوزبیکستان، پاکستان، قطر وترکیه صورت گرفته و اخیرا تفاهم نامه همکاری با دانشگاه پاکستانی علامه اقبال لاهوری در خصوص آموزش‌های الکترونیکی به امضا رسیده است.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که یک کمیسیون برای نصاب جدید تحصیلی ایجاد شده و برای معیاری سازی نصاب تحصیلی در بخش دینی کار می‌کند.

او تاکید می‌کند که وزارت تحصیلات عالی  ۴ دانشکده و ۲۲ دیپارتمنت جدید در دانشگاه‌های مرکز و ولایات ایجاد شده است.

عرفان الله عباد، رییس دفتر وزارت تحصیلات عالی گفت که تاییدی ۳۶۰ رتبه علمی استادان دانشگاه زیر بررسی است و طی مراحل اسناد ۲۱۹ کادر جدید الشمول و طی مراحل اسناد تبدیلی ۵۰ کادر علمی، بخش دیگری از فعالیت‌های این وزارت در یک سال گذشته است.

احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در پاسخ به پرسش خبرنگار افغان نیوز گفت که تا اکنون از آمار دقیق که استادان دانشگاه‌ها که کشور را ترک کردند دردست نیست اما کمیته‌ برای بازگشت استادان قبلی ایجاد شده که به افغانستان برگردند.

این درحالی است که بی‌بی‌سی فارسی در یک گزارش تازه خود گفته که نزدیک به ۴۰۰ استاد دانشگاه‌های سراسر کشور، افغانستان را ترک کرده و به کشورهای اروپایی پناهند شده است.

مسوولان وزارت تحصیلات می‌گویند که بهره برداری ۱۴ پروژه شامل اعمار تعمیر لیله ۲۰۰ نفری دانشگاه بغلان، تجهیز شفاخانه طبی ۲۰۰ بستر علی آباد، ترمیم و بازسازی تعمیر ریاست‌های ارزیابی اسناد مدارس دینی، نصاب تحصیلی، تحقیق، تالیف و ترجمه و تعمیر دانشگاه بین‌المللی افغان، طی مراحل اسناد ملکیت ۵ نهاد تحصیلی، تثبیت تاسیسات زیربنایی دانشگاه دایکندی، سمنگان، لوگر، فاریاب و هرات و تثبیت بیش از ۲۱ هزار جریب زمین نهادهای تحصیلی مرکز و ولایات، بخش از دست آورد های این وزارت در یک سال اخیر می باشد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

تحریم‌های سفر مقام‌های وزارت تحصیلات برداشته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد