میزان-انگیزه-تحصیل-در-درصد-از-دانشجویان-کاهش-یافته-است

پژوهش موسسه رسانه‌یی سلام‌ افغانستان (رادیو سلام‌وطندار) نشان می‌دهد که میزان علاقه‌مندی به درس‌خواندن و تدریس در ۷۳ درصد از دانشجویان و ۵۶ درصد از استادان دانشگاه‌ها کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ موسسه رسانه‌یی سلام‌ افغانستان (رادیو سلام‌وطندار) امروز ( یکشنبه،۲۶ سرطان ) در نشست خبری می‌گوید که پژوهشی را تحت عنوان (بررسی میزان انگیزه درسی و امیدواری دانش‌جویان به آینده تحصیلی و کاری‌شان پس از روی‌کارآمدن دوباره امارت اسلامی) در ۵ ولایت بزرگ افغانستان انجام داده که نشان می‌دهد انگیزه درسی برای ۷۳ درصد از دانشجویان کاهش یافته است.

در این پژوهش آمده که ۵۶ درصد از استادان دانشگاه‌ها نیز علافه‌مند تدریس نیستند.

گل محمد گلان، مدیر بخش خبری رادیو سلام وطندار گفت که این پژوهش در ۵ ولایت از جمله کابل، هرات، مزارشریف، قندهار و ننگرهار صورت گرفته که نشان می‌د‌هد ۵۵ درصد از دانشجویان به ناامیدی کاری و ۵۲ درصد از دانشجویان با ناامیدی تحصیلی در آینده روبرو هستند.

مدیر بخش خبری رادیو سلام وطندار افزود که در این پژوهش دانش‌جویان پسر و دختر از ۱۸ دانشگاه کشور شرکت کرده‌اند که از این میان، دانش‌جویان ۹ دانشگاه کابل و ۹ دانشگاه در سایر ولایات مورد مطالعه قرار گرفتند.

بهشته محمدی، یکی از پژوهشگران این پژوهش می گوید که با ۳۸ استاد دانشگاه‌های دولتی و خصوصی گفتگو شده که ۶۶ درصد مصاحبه‌شونده‌گان را مردان و ۳۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. ۲۳،۷ درصد استادان دانشگاه‌ها هیچ انگیزه‌ای برای تحقیق و جمع آوری مواد درسی ندارند و ۳۱.۶ درصد دیگر گفته‌اند که علاقه‌ی شان برای تدریس کم‌تر شده و تنها 2 درصد از آنان به ادامه تدریس علاقه نشان داده‌اند.

خانم محمدی بیان داشت: ۷۱ درصد استادان گفته‌اند که سطح درس‌خوانی در میان دانش‌جویان کاهش یافته است و ۱۱ درصد دیگر گفته‌اند که دانش‌جویان هیچ درس نمی‌خوانند اما؛ ۱۸ درصد نیز گفته‌اند که با تسلط دوباره امارت اسلامی، میزان درس‌خوانی در میان دانش‌جویان تغییر نکرده است.

سید اسماعیل روحانی، معین وزارت تحصیلات عالی کشور می‌گوید که دلایلی که دانشجویان بی‌انگیزه و بی‌علاقه شده‌اند تحولات سیاسی و رخصتی‌های طولانی در سطح کشور می‌باشد.

موسسه رسانه‌یی سلام‌ افغانستان در پایان نشست خبری از امارت اسلامی و مسوولان وزارت تحصیلات عالی می‌خواهند که برای بررسی چرایی و چگونگی کاهش انگیزه درسی و میزان امیدواری به آینده تحصیلی و کاری دانش‌جویان تحقیق کنند و پس از شناسایی، عوامل آن را از میان بردارند.

 

آژانس افغان نیوز_ مهدی انصاری

میزان انگیزه تحصیل در 73درصد از دانشجویان کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد