تحولات-سیاسی-بر-اقتصاد-کشور-آسیب-جدی-وارد-کرده‌است

مسوولان بانک مرکزی می‌گویند که در کنار تحولات سیاسی و منجمد شدن ذخایر بانک مرکزی توسط امریکا، حوادث طبیعی و قاچاق اسعار خارجی نیز بر اقتصاد کشور آسیب‌های جدی وارد کرده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ لطف الحق نور پسرلی مشاور ارشد پالیسی بانک مرکزی در نشست گزارش‌دهی سالانه گفت که در هماهنگی با وزارت خزانه داری امریکا توانسته است تا جوازهای 16 تا 20 مراودات بانکی را اخذ نماید که این ‏امر می‌تواند به رفع محدودیت‌ها بالای سکتور بانکی، تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، کاهش بهای مواد اولیه، تقویت فعالیت‌های سکتور خصوصی را با کشور های جهان تقویت بخشد.

‏او بیان داشت که در توسعه سکتور بانکداری اسلامی هماهنگی های لازم را با بانک ها تامین کرده چنانچه با آغاز این کار در حال حاضر مجموع دارایی این سکتور به ۲۵.۵۹ میلیارد افغانی رسیده که نسبت به یک ماه گذشته ۶.۴۴ میلیارد افغانی افزایش را نشان میدهد.

‏مشاور ارشد پالیسی بانک مرکزی می‌گوید که با تحولات سیاسی و وضع تحریم‌های اقتصادی در کشور، بانک مرکزی توانسته با حفظ دوام فعالیت بانک‌ها و ثبات ارزش پول افغانی و با لیلام نمودن اسعار خارجی درکشور از فروپاشی کامل اقتصادی جلوگیری و وضعیت را مدیریت کند.

‏او تاکید کرد که صدور ۷۷ جواز شرکت صرافی، دریافت ۱۴۰ درخواست جدید برای اخذ جواز شرکت صرافی و جلوگیری از فعالیت غیر قانونی ۶۴۴ صرافی در کشور، فسخ بیش از ۱۳۰۰ جواز انفرادی، جمع آوری ‏بیش از ۶۹ میلیون افغانی بابت طی مراحل جواز ها و اخذ پول تضمین بیش از ۸۱۶ میلیون افغانی بابت صدور جواز ها از دست آوردهای این اداره طی یک سال اخیر می باشد.

‏عبدالقاهر (حاجی ادریس)، سرپرست بانک مرکزی در این نشست گفت که حفظ ثبات ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی، ‏حفظ دوام فعالیت بانک‌های تجارتی، عرضه خدمات بانکی، تسهیل انتقالات بیرون مرزی و انکشاف سیستم های نوین، از موارد کارکردهای یک ساله بانک مرکزی می‌باشد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

تحولات سیاسی بر اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد