تشبثات-کوچک-و-متوسط-رشد-اقتصادی-را-به-همراه-دارد

معاون اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که رشد تشبثات کوچک و متوسط سبب اشتغال زایی و توسعه اقتصادی می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: شفیق الله، عطایی معاون اتاق تجارت و صنایع، روز دوشنبه (۲، سنبله) در برنامه که به هدف شناسنایی مشکلات زنجیره ارزشی گندم، مرغداری، لبنیات، میوه‌جات و سبزیجات و میوه خشک برگزار گردیده بود، گفت؛ ما می‌خواهیم مشکلات بخش‌های مذکور را از زبان خود نمایندگان بخش‌ها بشنویم و برای راه حل آن میکانیزم ایجاد نماییم.

آقای عطایی بیان داشت که عمده‌ترین مشکلات فراراه بخش خصوصی جمع‌آوری محصولات، نبود ترانسپوت، عدم پروسس معیاری، بازار یابی و نبود بازار می‌باشد که بر سر راه بخش‌های موجود قرار دارد.

معاون اتاق تجارت و صنایع تصریح کرد که اگر از این بخش‌ها حمایت صورت بگیرد، باعث اشتغال زایی و جلوگیری از واردات محصولات این زنجیره‌ها در کشور می‌شود.

وی تاکید کرد که تلاش‌ها و کار در زمینه معیاری سازی محصولات و تولیدات جریان دارد؛ اما نیاز به حمایت و کار بیشتر دارد.

جواد نوری، رئیس تشبثات کوچک و متوسط وزارت صنعت و تجارت گفت که این وزارت همواره همکار بخش خصوصی بوده و در آینده نیز همکار و حامی این بخش خواهد بود.

وی افزود که حکومت گروه‌های کاری مختلف را دایر کرده و تلاش عملی روی بخش‌های مختلف در حال انجام است.

آقای نوری بیان داشت که رشد تشبثات کوچک و متوسط سبب رشد و توسعه کشور می‌شود و اشتغال زایی زیادی را نیز به بار می‌آورد.

فروزان مشعل، نماینده برنامه رشد اقتصادی زنان گفت که این برنامه در سراسر کشور ایجاد و زمینه سرمایه‌گزاری آنان را فراهم خواهد ساخت.

وی افزود که این برنامه‌ها در بخش‌های بازاریابی، فراهم کردن زمینه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد سهولت‌های لازم برای بانوان کار خواهد کرد.

بانو مشعل علاوه نمود که در برنامه رشد اقتصادی زنان ۸۰ درصد سهم برای خانم‌ها و ۲۰ درصد برای مردان در نظر گرفته شده که در این زمینه کار نمایند.

جلال‌الدین سعید، عضو شورای عالی اقتصادی گفت که ما امروز به سروی و ظرفیت سازی نیاز نداریم؛ زیرا ظرفیت کافی وجود دارد و ما باید راه حل‌ها را بیابیم.

وی افزود که دولت باید در جاهای که نیاز به ایجاد زیربنا برای کارخانه‌جات ضرورت باشد باید دولت نیز زمینه ساخت آن را فراهم سازد.

آقای سعید گفت که مشکلات وجود دارد؛ اما بخش خصوصی باید برای حل مشکلات و چالش‌های خود اقدام کند و مشکلات خود را با حکومت شریک سازد.

این در حالی است که همواره حکومت از حمایت بخش خصوصی سخن گفته و شعار رشد بخش‌های خصوصی را به‌رخ کشیده است؛ اما مسئولان این بخش‌ها از نارسایی‌ها و چالش‌های موجود فراراه خود شکایت دارند.

تشبثات کوچک و متوسط رشد اقتصادی را به همراه دارد

پیام ها

  • israrullah saqeb

    2020-01-07 08:05:41

    دولت باید تو جه بیشتربه تشبثات کوچک ومتوسط داشته باشد-وازآن حمایت عندالموقع داشته باشددرعصرجدید تشبثات کوچک و متوسط زمینه بیشتروخوبتر را برای رشد وانکشاف مساعد میسازدومیتواند مصارف کمتر نسبت به مصارف انکشافی زیربنا داشته باشدودریک زمان محدود کشور ما میتواند با رشد وانکشاف اقتصاد ی برسد-ده ها سال میگذره دولت بالای زیربنا ها کار میکند و توجه به هیچ راه دیگر ندارد- ممنون تان

  • israrullah saqeb

    2020-01-07 07:58:18

    دولت تنها توجه به زیربنا ها دارددرحالیکه زیربنا زمینه را برای ر‌شد مساعد میسازد

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد