تطبیق-برنامه‌ی-مدیریت-محصولات-زراعتی-در-دوره‌ی-کرونا

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که برای پاسخ‌گویی به مشکل ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی ناشی از گسترش ویروس کرونا، تطبیق طرح مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی را آغاز کرده است.

به گزارش افغان نیوز: حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی این وزارت امروز (یک‌شنبه، ۱۴ ثور) طی یک نشست خبری در کابل گفت که این طرح قرار است در مدت چهار تا شش ماه آینده تطبیق شود. به گفته‌ی او، مجموع بودجه‌ی تطبیق آن نیز ۱۳.۷ میلیارد افغانی است.

آقای غفوری توضیح داد که براساس این طرح قرار است چهارهزار و ۳۳۲ کشمش‌خانه هر کدام با ظرفیت نگهداری ۱۶ تُن کشمش در مدت چهار ماه ساخته شود. هم‌اکنون نیز ساخت ۶۰۰ کشمش‌خانه در کشور از سوی این وزارت جریان دارد.

همچنان مطابق این طرح قرار است ۱۴ هزار و ۶۳۳ سردخانه‌ی صفر انرژی یا ذخیره‌خانه‌ی پیاز و کچالو هر کدام به ظرفیت نگهداری پنج الی ۱۰ تُن اعمار شود. ۸۸۴ سردخانه‌ی صفر انرژی برای نگهداری محصولات انار، انگور و سیب نیز در قالب این طرح ساخته می‌شود.

علاوه بر این موارد، قرار است در قالب این طرح، به تعداد یک‌هزار ماشین خشک‌کننده‌ی میوه و سبزی نیز به دهقانان و باغ‌داران توزیع شود.

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تأکید کرد که تطبیق این طرح می‌تواند از فاسد و ضایع‌شدن بیش از ۵۰ درصد محصولات زراعتی به‌ویژه محصولات صادراتی زراعتی جلوگیری کند.

همچنان به گفته‌ی او، تطبیق این طرح سبب می‌شود تا زمینه‌ی کار دایمی برای ۶۰ هزار و ۳۰۹ نفر و کار موقت هم برای ۱۹۱ هزار و ۶۷۰ نفر فراهم شود.

حشمت‌الله غفوری تأکید کرد که این طرح به همکاری شوراهای انکشافی و با سهم ده درصدی دهقانان تطبیق می‌شود.

از سوی هم، آقای غفوری گفت که در چارچوب طرح دولت افغانستان برای جلوگیری از فاسدشدن محصولات زراعتی، تعدادی از فابریکه‌های داخلی برای پروسس محصولات زراعتی نیز کار خواهند کرد.

به گفته‌ی او، به شرکت‌های داخلی پنج میلیون دالر قرضه داده می‌شود تا محصولات اضافی (بادنجان رومی، انگور، سیب و انار) را پروسس کنند.

تطبیق برنامه‌ی مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ی کرونا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد