تعلیم-و-تربیه-در-افغانستان-به-فراموشی-سپرده-شده-است

سیماسمر، رییس حقوق بشر افغانستان ضمن ابراز نگرانی از آزار و اذیت اطفال در مکاتب کشور گفت که از تعلیم و تربیه استفاده سیاسی صورت می گیرد.

به گزارش افغان نیوز: سیماسمر، رییس حقوق بشر افغانستان امروز شنبه(10، حمل) در جریان امضای تفاهمنامه با ۱۲ پوهنتون دولتی و خصوصی در کابل گفت که میزان کیفیت تعلیم و تربیه درسطح کشور مثبت نیست و عملا تعلیم و تریبه در افغانستان به باد فراموشی سپرده شده است.

 وی تصریح نمود که از تعلیم و تربیه در کشور استفاده سیاسی صورت می گیرد و باید به تعلیم و تربیه  احترام گذاشته شود. زیرا اکنون در سراسر کشور هیچگونه الزامیت برای نظارت از آزار و آذیت اطفال در مکاتب وجود ندارد .

 به باور خانم سمر؛ ما عملا استعدادها را در مراکز تعلیمی و خانواده های خود می کشیم و این جفا به حق نسل آینده افغانستان است. از سوی هم، دانشگاه های کشور در بالا بردن ظرفیت دانشجویان نقش اساسی دارد و  جوانان نقش کلیدی در تامین صلح بازی می کند.

 خانم سمر گفت: تعصبات قومی و دامن زدن به مسایل زبانی یکی دیگر از مشکلات اساسی جامعه افغانستان است که بدون رفع آن مشکلات برطرف نشده و صلح نیز تامین نخواهد شد.

سیما تاکید داشت که صلح را نباید با جنگ و قربانی مردم معامله کنیم، صلح پایدار در کشور باید از دانشگاه ها آغاز شود.

 وی گفت؛ از سوی هم، تا زمانیکه برابری زن و مرد تثبیت نگردد صلح درکشور تامین نمی گردد. زیرا صلح باید از نظام خانواده شروع گردد و به خشونت های خانوادگی نقط پایان داده شود.

در همین حال، عبدالاحد فرزان، رییس دفتر ساحوی زون مرکز کمیسیون حقوق بشر گفت: کمیسیون حقوق بشر  بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر را در ساحات مختلف کابل آموزش داده است که ۲۹ درصد آن را دختران تشکیل میدهند.

تعلیم و تربیه در افغانستان به فراموشی سپرده شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد