وعده‌های-سرپرست-وزارت-معارف-به-مردم-افغانستان

سرپرست وزارت معارف کشور در مراسم نواختن زنگ مکتب گفت؛ کار روی ۳٫۷ میلیون کودک آغاز شده و تلاش ها جریان دارد که تا پایان دهه معارف، هیچ کودکی بیرون از مکتب نباشد.

به گزارش افغان نیوز: میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف امروز دوشنبه(۵ حمل) در مراسم نواختن زنگ مکتب، از حکومت وحدت ملی خواست تا با تدوین یک طرح بزرگ و منطقی، در راستای افزایش دستمزد آموزگاران توجه بیشتر کند.

وی افزود: “در شرایط فعلی معلمان در افغانستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. بخشی از مشکلات آنان را کمبود معاش تشکیل می دهد و سبب پریشانی ذهنی و روحی معلمان می شود و از حکومت می خواهیم در یک طرح کلان و منطقی به این موضوع توجه کند”.

آقای بلخی گفت: “سال ۱۳۹۷ سال عطف معارف افغانستان بود، اجماع در معارف در سال گذشته این بود که معارف ویران شده را بازسازی کنیم. بنابراین تلاش داریم یک نقشه راه کامل و منطقی مبتنی بر امکانات افغانستان ارایه کنیم. اکنون در سال جدید وارد دومین سال دهه معارف شدیم اما تمام ابتکارات از سال گذشته آغاز شده است”.

بلخی می گوید که مهمترین کار و تغییر در جریان سال گذشته، غیرسیاسی ساختن معارف بوده و با فعالیت‌های دموکراتیک و تخصصی، در راستای ارتقای شاخص ها تلاش صورت گرفته است.

او گفت: “پروژه ها را به پروسه تبدیل کردیم، تلاش کردیم به خودکفایی برسیم و با ۲۷۰ هزار کارمند، بزرگترین خدمات بشری را انجام می دهیم. پالیسی های بزرگی را آغاز کردیم، طوریکه از بحث تمرکز گرایی گرفته تا تربیه آموزگار و حکومتداری دیجیتالی، همه‌ی شان در وزارت معارف آغاز شده است”.

وی تاکید کرد که وزارت معارف از این به بعد فقط پاسخ‌گوی تعلیم و تربیت خواهد بود و هم‌چنان تا پایان سال جاری تمام شهادتنامه دیجیتالی خواهد شد.

بلخی افزود که کار روی ۳٫۷ میلیون کودک بیرون از مکتب آغاز شده و تلاش ها جریان دارد که تا پایان دهه معارف، هیچ کودکی بیرون از مکتب نباشد. آقای بلخی علاوه کرد که فرهنگ سازی در راستای کتاب خوابی، مصئونیت مکاتب، احترام به والدین و آموزگاران نیز آغاز شده است.

سرپرست وزارت معارف هم‌چنان از افزایش حضور زنان در بخش رهبری و سایر بخش های وزارت معارف خبر داد و گفت که این روند جریان دارد.

آقای بلخی افزود که تعلیمات دختران، پالیسی حفظ الصحه دختران و مقرره های جدید تعلیمات خصوصی از جمله مهمترین کار های سال گذشته بود و در حال تکمیل شدن است.

او گفت که اصلاحات تعلیمات دینی از برنامه های کلیدی وزارت معارف است و روند ثبت نام تمام مدارس دینی آغاز شده است. وی افزود که تکمیل تمام بست های سرپرستی از کارهایی است که انتظار داریم در سال جاری به اتمام برسد.

سرپرست وزارت معارف تاکید کرد که تمام این دستاوردها در دهه معارف تکمیل خواهد شد و به همین دلیل توجه رهبری حکومت را نسبت به معارف خواهانیم و اگر کمی هم کم شود، مانع بزرگی برای رسیدن به اهداف ما در دهه معارف خواهد بود.

قابل ذکر است که سال تعلیمی جدید در افغانستان، دو روز قبل(شنبه ۳ حمل) آغاز شد اما رئیس جمهور غنی بعد از دو روز تاخیر، زنگ مکتب را به صدار در آورد.

وعده‌های سرپرست وزارت معارف به مردم افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد