تغییرات-اقلیمی-و-کاهش-بارندگی‌ها-در-کشور

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که میزان بارندگی‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته، ۳۷ درصد در کشور کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام حقانی، معین مالی و اداری اداره ملی حفاظت از محیط زیست روز دوشنبه ( ۲۴ میزان) در نشست تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بر افغانستان که از سوی دفتر«TLO» در کابل برگزار شده بود، گفت که میزان بارندگی‌ها در کشور نسبت سال‌های گذشته‌، ۳۷ درصد کاهش یافته است.

حقانی افزود که کاهش بارندگی‌ها در کشور تاثیر مستقیم بر محیط زیست گذاشته و در اثر تغییرات اقلیمی و سرازیر شدن سیلاب‌های فصلی در ولایت‌های کشور، بیش‌از یک هزارو ۷۰۰ نفر جان باخته و بیش‌از صدهزار جریب زمین‌ زراعتی تخریب شده است.

 او بیان داشت که افغانستان در میان کشورهای متاثر از تغییرات اقلیمی در جایگاه ششم جهان قرار دارد و هیچ نقشی در تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد.

آقای حقانی تاکید کرد که انتشار و تولید گازهای گلخانه‌ای خلاف قوانین بین‌المللی و بشری است و از کشورهای صنعتی جهان خواست که اقدام جدی در برابر انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهند.

عبدالرحیم خرم، معاون دفتر تیلو و مسوول برگزار کننده این برنامه گفت که تغییرات اقلیمی در جهان باعث مختل شدن زندگی میلیون‌ها نفر در زمین شده و از کشورهای صنعتی جهان خواست که در بخش کاهش خطرات تغییر اقلیم همکار باشند.

 چیرتی واتسن، مسوول امور سیاسی تغییرات اقلیمی صلح و امنیت یوناما در این برنامه گفت که در سال‌های گذشته مسئله تغییرات اقلیم در افغانستان جدی گرفته نشده است.

 خانم واتسن افزود که سکتور خصوصی به شمول سازمان‌های غیردولتی، جوامع بین‌الملل باید بیشتر به موضوع تغییرات اقلیمی بپردازند زیرا؛ این موضوع به توجه بیشتر نیاز دارد.

رافایلا ایودیس، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان در این برنامه  گفت که رویدادهای برخاسته از تغییرات اقلیمی در افغانستان فاجعه بشری است که بیشتر زنان را متاثر ساخته است.

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست و برگزار کنندکان این برنامه گفتند که افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، نابودی جنگل‌ها و ساحه سبز، استفاده از مواد سوختی دودزا و استخراج خودسرانه معادن عوامل عمده تغییرات اقلیمی در جهان است.

این در حالی است که دو روز پیش نیز عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا به مناسبت هفته جهانی تغییر اقلیم از همکاری کامل ا.ا با جامعه جهانی در زمینه حفاظت از محیط زیست خبر داده و گفت که افغانستان ششمین کشور متاثر از تغییرات اقلیمی در جهان است.

معاون ریاست الوزرا  گفت که امارت اسلامی حامی محو گازهای گلخانه‌ای و کاهش گرمای محیط زیست است و حکومت سرپرست آمده همکاری کامل با جامعه جهانی در زمینه حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا می‌باشد و از هر اعلامیه و اقدام برای بهبود محیط زیست حمایت می‌کند.

او بیان داشت که افغانستان ششمین کشور متاثر از تغییرات اقلیمی در جهان است، در حالیکه سهم اندکی در انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا دارد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد